Kaloriforbrenning

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Har stussa litt på det her i det siste, og kommer ikke helt i mål. Jeg er ute etter å finne ut hvor mange kalorier jeg forbrenner på x meter.

Når jeg går opp ei trapp, så skal det jo være helt enkelt. Jeg bare finner ut hvor mange høydemeter jeg har gått, og regner ut endringen i potensiell energi, og omformer fra J til kcal.

Eksempel, går jeg opp en trapp som hever meg 10 meter, og jeg veier 80kg, så har vi $\displaystyle \Delta E_p = E_{p2} - E_{p1}= 7848J \approx 1.88 \text{kcal}$

Men hva med når jeg bare går bortover? Jeg ser for meg bruk av $\displaystyle W = Fs = mgs$ men det gir jo akkurat samme resultat over 10m som i trappa, og dessuten veier jeg strengt tatt ikke 80kg "bortover" men nedover.

Er det noen som vet av en realistisk modell for dette? Tenker da ekskludert luftmotstand, selv om denne faktisk kan være forholdsvis relevant spesielt i vind.

Mulig jeg bare har glemt noe fra fysikken.
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Den riktige formelen for arbeid er $dW=\vec{F}\cdot d\vec{s}$. Siden vei og kraft står normalt på hverandre bruker du i denne modellen 0 arbeid på å forflytte deg horisontalt bortover.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvordan regner man da ut hvor mye energi man faktisk bruker på å gå 10meter? Det er jo urealistisk at man bruker null.
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Aleks855 skrev:Hvordan regner man da ut hvor mye energi man faktisk bruker på å gå 10meter? Det er jo urealistisk at man bruker null.
Det fins det ingen fasitsvar på. Du kan i beste fall lage en tilnærmet modell som tar hensyn til luftmotstand, biologiske effekter samt en periodisk, vertikal forskyvning av kroppsmassen.

I en forenklet og rent fysisk modell av en rigid kloss som glir med konstant hastighet på et friksjonsfritt underlag i et uniformt tyngdefelt, og uten luftmotstand, er svaret at det brukes 0 arbeid på enhver tilbakelagt distanse normalt på tyngdefeltet.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Du bruker som Plutarco skriver ikke krefter når du beveger deg horisontalt.

Men om du beveger deg 10 meter på flat bakke beveger du deg strengt talt ikke bare
vertikalt, du løfter bena som kan bli sett på som en enkel form for arbeid, for å strekke det enda lengre
svinger du sannsnynligvis med armene og.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Nebuchadnezzar skrev:Du bruker som Plutarco skriver ikke krefter når du beveger deg horisontalt.

Men om du beveger deg 10 meter på flat bakke beveger du deg strengt talt ikke bare
vertikalt, du løfter bena som kan bli sett på som en enkel form for arbeid, for å strekke det enda lengre
svinger du sannsnynligvis med armene og.
Ok, så hvis vi skulle satt sammen en liten modell, så hadde det vært bedre om vi fortsetter å se på endringa i potensiell energi når man løfter det som løftes kan?
Bilde
Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

http://en.wikipedia.org/wiki/Harris–Benedict_equation

Dette er den beste tilnærmingen jeg vet om (i alle fall). Dette sier jo noe om sammenhengen mellom kaloribehov og et grovt regnet snitt av aktivitetsnivå. Tror ikke det er lett å få det mer presist enn som så - de kalorikalkulatorene på treningsapparater er i alle fall bare å overse... :roll:
Svar