Fysikk Forkurs Energi

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Ingeniøren
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 08/12-2022 18:10

Heisann!

Sitter å regner litt på ekstraoppgaver som omhandler energi. Oppgaven jeg plages med lyder som følger:

"Flere krefter virker på et legeme med massen 25kg. Summen av kreftene er 140N. Legemet er fra først i ro."
a) "Hvor stort arbeid utfører kraftsummen i det første sekundet?"
b) "Hvor stort arbeid utfører kraftsummen i det femte sekundet?"

Fasiten sier:
a) 0,39kJ
b) 3,5kJ

Oppgave a) løser jeg slik og kommer frem til rett svar:
Først finner jeg akselerasjonen:
[tex]\vec a = \frac{\vec F}{m} = \frac{140N}{25kg} =5,6m/s^2[/tex]

Deretter finner jeg forflytningen:
[tex]\vec s = \vec v_0t + \frac{1}{2} \vec a t^2 = 0 + \frac{1}{2} \cdot (5,6m/s^2) \cdot (1s)^2 = 2,8m[/tex]

Så kan jeg regne ut arbeidet kraftsummen gjør:
[tex]W = \vec F \cdot \vec s = (140N) \cdot (2,8m) = 392J = 0,39kJ[/tex]

Denne fremgangsmåten gir meg rett svar.

I oppgave b) blir det bare kluss. Hvis kraftsummen skal gjøre et arbeid på 3,5kJ må forflytningen være 25m. Uansett hvilken av bevegelseslikningene jeg bruker kommer jeg ikke frem til en forflytning på 25m. Kan noen forklare hvordan jeg bør gå frem her?
jos
Galois
Galois
Innlegg: 561
Registrert: 04/06-2019 12:01

Regn ut strekningen etter 5 sekunder og trekk så fra strekningen etter 4 sekunder.
Ingeniøren
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 08/12-2022 18:10

Tusen takk for svaret! Det blir jo rett det. Oppgaven spør altså om arbeidet i femte sekundet og ikke arbeidet i løpet av fem sekunder.
jos
Galois
Galois
Innlegg: 561
Registrert: 04/06-2019 12:01

Nettopp, alltid viktig å tolke oppgaven riktig!
dordle12
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 01/08-2023 06:14

Prepare yourself with dordle, a new spin on Wordle that includes entertaining puzzles and user-friendly enhancements! To win, the player must first guess the new word, followed by selecting the best response. Every round, players are limited to seven incorrect guesses, so try to finish the puzzle as quickly as possible. So you think you can figure out the dordle game language? Now put yourself to the test!
Svar