Fysikk- Termodynamikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
zerooo130
Noether
Noether

Noen som klarer å forklare meg, hvordan jeg kan løse denne oppgaven?

Takk på forhånd!

:)
Vedlegg
Capture.JPG
Capture.JPG (34.48 kiB) Vist 4295 ganger
Aleks855
Rasch
Rasch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Forklar gjerne litt hva du har prøvd først. Forumet er ikke ment som sted for å bestille løsningsforslag.
Bilde
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Sted: Grenland

Aleks855 skrev:Forklar gjerne litt hva du har prøvd først. Forumet er ikke ment som sted for å bestille løsningsforslag.
Jeg skal følge Aleks' sitt forslag om Ikke å gi deg full fasit. Men forklare litt:

Dette er både relatert til fast stoff NMR og statistisk fysikk:

Se først på et spinn, med magnetisk dipolmoment, [tex]\mu[/tex]. Betrakt [tex]\,<\mu>\,[/tex]
Dvs
[tex]<\mu> = \mu\cdot P_{\alpha} - \mu\cdot P_{\beta}=1/Z (\mu\cdot \text exp(\frac{\mu B}{kT}) - \mu\cdot exp(\frac{-\mu B}{kT}))[/tex]
der
[tex]P_{\alpha}:[/tex]er sannsynligheten for [tex]\alpha-[/tex]tilstand (spinn).

[tex]P_{\alpha}=\frac{exp((\mu*B)/(kT))}{\cosh((\mu*B)/(kT))}[/tex]

tilsvarende for:
[tex]P_{\beta}[/tex]
Z: er partisjonsfunksjonen

husk at M er den makroskopiske magnetisasjonen,
[tex]M = \sum_{\text all \,\, spin} \mu[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
zerooo130
Noether
Noether

Aleks855 skrev:Forklar gjerne litt hva du har prøvd først. Forumet er ikke ment som sted for å bestille løsningsforslag.

For det første har jeg ikke sprut om noen kan løse denne oppgaven for meg. Jeg spurte om noen kan 'FORKLARE meg hvordan JEG kan løse oppgaven!
zerooo130
Noether
Noether

Janhaa skrev:
Jeg skal følge Aleks' sitt forslag om Ikke å gi deg full fasit. Men forklare litt:

Dette er både relatert til fast stoff NMR og statistisk fysikk:

Se først på et spinn, med magnetisk dipolmoment, [tex]\mu[/tex]. Betrakt [tex]\,<\mu>\,[/tex]
Dvs
[tex]<\mu> = \mu\cdot P_{\alpha} - \mu\cdot P_{\beta}=1/Z (\mu\cdot \text exp(\frac{\mu B}{kT}) - \mu\cdot exp(\frac{-\mu B}{kT}))[/tex]
der
[tex]P_{\alpha}:[/tex]er sannsynligheten for [tex]\alpha-[/tex]tilstand (spinn).

[tex]P_{\alpha}=\frac{exp((\mu*B)/(kT))}{\cosh((\mu*B)/(kT))}[/tex]

tilsvarende for:
[tex]P_{\beta}[/tex]
Z: er partisjonsfunksjonen

husk at M er den makroskopiske magnetisasjonen,
[tex]M = \sum_{\text all \,\, spin} \mu[/tex]

Janhaa, Takk for hjelpen igjen. Håper ikke jeg forstyrrer deg med disse oppgavene når jeg spør etter hjelp.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Sted: Grenland

zerooo130 skrev:
Janhaa skrev:
Janhaa, Takk for hjelpen igjen. Håper ikke jeg forstyrrer deg med disse oppgavene når jeg spør etter hjelp.
går bra det er jo tross alt frivillig :=)
godt å friske opp "skikkelig" fysikk
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Frode9696

Jeg holder med på akkuart samme oppgaven, jeg brukte informasjonene Janhaa ga til deg. Men fortsatt klarer jeg ikke denne oppgaven. Jeg er i tvil om noen av dere som kan være snill å løse denne oppgaven for meg.

Mvh

Frode
Svar