Takk på forhånd!

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Jeg skal følge Aleks' sitt forslag om Ikke å gi deg full fasit. Men forklare litt:Aleks855 skrev:Forklar gjerne litt hva du har prøvd først. Forumet er ikke ment som sted for å bestille løsningsforslag.
Aleks855 skrev:Forklar gjerne litt hva du har prøvd først. Forumet er ikke ment som sted for å bestille løsningsforslag.
Janhaa skrev:Jeg skal følge Aleks' sitt forslag om Ikke å gi deg full fasit. Men forklare litt:Aleks855 skrev:Forklar gjerne litt hva du har prøvd først. Forumet er ikke ment som sted for å bestille løsningsforslag.
Dette er både relatert til fast stoff NMR og statistisk fysikk:
Se først på et spinn, med magnetisk dipolmoment, [tex]\mu[/tex]. Betrakt [tex]\,<\mu>\,[/tex]
Dvs
[tex]<\mu> = \mu\cdot P_{\alpha} - \mu\cdot P_{\beta}=1/Z (\mu\cdot \text exp(\frac{\mu B}{kT}) - \mu\cdot exp(\frac{-\mu B}{kT}))[/tex]
der
[tex]P_{\alpha}:[/tex]er sannsynligheten for [tex]\alpha-[/tex]tilstand (spinn).
[tex]P_{\alpha}=\frac{exp((\mu*B)/(kT))}{\cosh((\mu*B)/(kT))}[/tex]
tilsvarende for:
[tex]P_{\beta}[/tex]
Z: er partisjonsfunksjonen
husk at M er den makroskopiske magnetisasjonen,
[tex]M = \sum_{\text all \,\, spin} \mu[/tex]
går bra det er jo tross alt frivillig :=)zerooo130 skrev:Janhaa skrev:Jeg skal følge Aleks' sitt forslag om Ikke å gi deg full fasit. Men forklare litt:Aleks855 skrev:Forklar gjerne litt hva du har prøvd først. Forumet er ikke ment som sted for å bestille løsningsforslag.
Janhaa, Takk for hjelpen igjen. Håper ikke jeg forstyrrer deg med disse oppgavene når jeg spør etter hjelp.