Divisjonsteoremet

Mange finner bevis vanskelig. Her er rom for spørsmål vedrørende bevis, og for å dele dine bevis med andre. Vi tenker først og fremst videregående nivå, men det er ingen begrensninger her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Har litt problemer med å navigere meg rundt divisjonsteoremet, som kort fortalt sier at for alle $a, b \in \mathbb Z \ \ : \ \ \exists !q, r \in \mathbb Z \ \ | \ \ a = qb + r$.

Det jeg mener med navigasjonsproblemer er egentlig bare mitt søk etter et bevis som tar for seg $a, b \in \mathbb Z$ i en fei, men alle startpunkter jeg finner går ut på å separere det i flere bevis; $a>0, a<0, b>0, b<0$.

Hvis man fører et bevis for $a>0, b>0$, vil bevisene for de øvrige konfigurasjonene være i samme stien?
Bilde
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

Aleks855 skrev:Har litt problemer med å navigere meg rundt divisjonsteoremet, som kort fortalt sier at for alle $a, b \in \mathbb Z \ \ : \ \ \exists !q, r \in \mathbb Z \ \ | \ \ a = qb + r$.

Det jeg mener med navigasjonsproblemer er egentlig bare mitt søk etter et bevis som tar for seg $a, b \in \mathbb Z$ i en fei, men alle startpunkter jeg finner går ut på å separere det i flere bevis; $a>0, a<0, b>0, b<0$.

Hvis man fører et bevis for $a>0, b>0$, vil bevisene for de øvrige konfigurasjonene være i samme stien?
Husk at divisjonsteoremet sier at $b\neq 0$ og $0 \leq r < b$. Hvis vi ikke nevner det siste er ikke $q$ og $r$ unike, og teoremet er usant!

Dersom du har bevist teoremet (både eksistens og unikhet for $q,r$) for $b>0$ så følger $b<0$ automatisk, ettersom vi kan velge $-q$ istedenfor $q$.

De fleste bevis for tilfellet $b>0$ vil gjerne behandle deltilfellene $a\geq 0$ og $a<0$ separat.
Mentos
Noether
Noether
Innlegg: 35
Registrert: 09/02-2018 17:07

Tror det korteste jeg har sett er ved induksjon på [tex]a[/tex]. Du må fortsatt gjøre induksjonen i begge retninger (negative og positive), men det blir to helt like caser med ulikheter og argumenter andre veien.
Svar