KJERNEREGELEN

Mange finner bevis vanskelig. Her er rom for spørsmål vedrørende bevis, og for å dele dine bevis med andre. Vi tenker først og fremst videregående nivå, men det er ingen begrensninger her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
LesDeuxII
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 20/12-2014 15:56

Jeg er en av de som rett og slett "suger" i å føre bevis. :oops: :? In my opinion er det er for lite bevis på vgs, og overgangen blir dermed stor når du skal starte å bevise på uni. Jeg trenger hjelp til å starte med oppgave a) (vedlegg), setter pris på alle tips!
Vedlegg
bevis.PNG
bevis.PNG (26.41 kiB) Vist 12453 ganger
Brahmagupta
Guru
Guru
Innlegg: 628
Registrert: 06/08-2011 01:56

La $G(x_1,x_2,\cdots,x_n)=(x_1,x_2,\cdots , g(x_1,x_2,\cdots, x_n))$ Da gir den oppgitte ligningen at
$h(x)=f(G(x))$ er konstant lik $0$. Deriverer vi nå begge sider av ligningen med hensyn på $x_i$,
får vi at $\frac{\partial h}{\partial x_i}=0$.

Her i fra må du benytte kjerneregelen på venstre side og deretter løse for $\frac{\partial g}{\partial x_i}$.
LesDeuxII
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 20/12-2014 15:56

Brahmagupta skrev:La $G(x_1,x_2,\cdots,x_n)=(x_1,x_2,\cdots , g(x_1,x_2,\cdots, x_n))$ Da gir den oppgitte ligningen at
$h(x)=f(G(x))$ er konstant lik $0$. Deriverer vi nå begge sider av ligningen med hensyn på $x_i$,
får vi at $\frac{\partial h}{\partial x_i}=0$.

Her i fra må du benytte kjerneregelen på venstre side og deretter løse for $\frac{\partial g}{\partial x_i}$.
Hva hjelper denne handlingen oss med? Vil G(x) = g(x)? :oops:
Brahmagupta
Guru
Guru
Innlegg: 628
Registrert: 06/08-2011 01:56

Jeg definerte $G(x)$ for å gjøre det klarere hvordan kjerneregelen skal benyttes. Når $h(x)=f(G(x))$ så går
derivasjonen rett etter formelen.

$\frac{\partial h}{\partial x_i}=\frac{\partial f}{\partial G_1}\frac{\partial G_1}{\partial x_i}+\cdots +\frac{\partial f}{\partial G_i}\frac{\partial G_i}{\partial x_i}+\cdots+\frac{\partial f}{\partial G_{n+1}}\frac{\partial G_{n+1}}{\partial x_i}$

Nå er $G_1=x_1$, $G_2=x_2$ og $G_n=x_n$, så $\frac{\partial G_j}{\partial x_i}=\frac{\partial x_j}{\partial x_i}$ som er lik $0$ for
$i\neq j$ og $1$ for $i=j$. I tillegg er $G_{n+1}=g$, så $\frac{\partial f}{\partial G_{n+1}}\frac{\partial G_{n+1}}{\partial x_i}=\frac{\partial f}{\partial g}\frac{\partial g}{\partial x_i}$

Setter vi dette inn i formelen ender vi opp med

$\frac{\partial h}{\partial x_i}=\frac{\partial f}{\partial x_i}+\frac{\partial f}{\partial g}\frac{\partial g}{\partial x_i}$

Fra dette punktet er det ikke langt igjen til målet. :)
LesDeuxII
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 20/12-2014 15:56

Brahmagupta skrev:
$\frac{\partial f}{\partial G_1}\frac{\partial G_1}{\partial x_i}$
Vil ikke dette ikke være lik 0?
Brahmagupta skrev: $\frac{\partial h}{\partial x_i}=\frac{\partial f}{\partial x_i}+\frac{\partial f}{\partial g}\frac{\partial g}{\partial x_i}$
Herfra så vet jeg at venstre side er lik 0 og dermed kan jeg flytte over og dermed komme frem til mål. Men hvordan vet jeg at g= Gn+1?

Tusen takk forresten! :D
Svar