Vis at:
x går opp i 24 [tex]\Rightarrow[/tex] x går opp i 48
Jeg ser at 1, 2, 3, 4, 6, 8, 12 og 24 går opp i både 24 og 48. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal begynne for å lage et bevis. Supert hvis noen kan hjelpe meg i gang!
Edit: endret til litt mer informativ tittel
Bevis: Oppgave 1.221 i CoSinus R1
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Her er det nok mange måter å formulere et bevis på. Ren oppramsing av faktorene, slik du gjør her, vil teknisk sett være et korrekt bevis (hvis du da fortsetter med å si at x må være en av disse, og derfor må være en faktor i 48 også.) Men det er ikke en bevismetode som lar seg overføre til så veldig mange andre problemstillinger.
Her kan det være lurt å få en klar idé om hva det vil si at et tall går opp i et annet. At x går opp i 24 vil si at når vi deler 24 på x, så får vi et helt tall. Det tallet kan vi kalle for f.eks. k. Da er [tex]\frac{24}{x} = k[/tex]. Hva kan du da si om [tex]\frac{48}{x}[/tex]?
Her kan det være lurt å få en klar idé om hva det vil si at et tall går opp i et annet. At x går opp i 24 vil si at når vi deler 24 på x, så får vi et helt tall. Det tallet kan vi kalle for f.eks. k. Da er [tex]\frac{24}{x} = k[/tex]. Hva kan du da si om [tex]\frac{48}{x}[/tex]?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Akkurat, 48/x = 2k. Men k er et helt tall, og da er 2k et helt tall, ikke sant? Hvordan var definisjonen vi brukte på at et tall går opp i et annet?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Definisjonen som vi brukte til å begynne med sier at hvis x går opp i 48, må det være sånn at når vi deler 48 på x så får vi et helt tall. Du har nettopp vist at 48 / x gir et helt tall (2k). Da er beviset ferdig!
Jeg tror grunnen til at det kan være litt vanskelig å se at vi faktisk har bevist noe, er at dette er en såpass banal påstand at det nesten sier seg selv (kanskje?)
Jeg tror grunnen til at det kan være litt vanskelig å se at vi faktisk har bevist noe, er at dette er en såpass banal påstand at det nesten sier seg selv (kanskje?)

Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Bevisføring er utvilsomt vanskelig. Det er en uvant tankegang, spesielt på VGS-nivå. Som vanlig er det snakk om å gjøre en del bevis for at det skal begynne å sitte. Så det er bare å trene. 
Jeg kan oppsummere beviset:
Vi ønsker å vise at hvis x går opp i 24, så går x opp i 48. For å gjøre dette trenger vi definisjonen av det at et tall går opp i et annet. Hvis a går opp i b så betyr det at [tex]\frac{b}{a}[/tex] er et helt tall. Premisset her er at x går opp i 24. Da er [tex]\frac{24}{x}[/tex] et helt tall. Dette kaller vi [tex]k[/tex]. Det vi ønsker å vise er at x går opp i 48. Det betyr altså at vi må vise at [tex]\frac{48}{x}[/tex] er et helt tall. Vi har at [tex]\frac{48}{x} = \frac{2 \cdot 24}{x} = 2k[/tex] som er et helt tall. Da er beviset med andre ord fullført.
edit: brukte * som gangetegn

Jeg kan oppsummere beviset:
Vi ønsker å vise at hvis x går opp i 24, så går x opp i 48. For å gjøre dette trenger vi definisjonen av det at et tall går opp i et annet. Hvis a går opp i b så betyr det at [tex]\frac{b}{a}[/tex] er et helt tall. Premisset her er at x går opp i 24. Da er [tex]\frac{24}{x}[/tex] et helt tall. Dette kaller vi [tex]k[/tex]. Det vi ønsker å vise er at x går opp i 48. Det betyr altså at vi må vise at [tex]\frac{48}{x}[/tex] er et helt tall. Vi har at [tex]\frac{48}{x} = \frac{2 \cdot 24}{x} = 2k[/tex] som er et helt tall. Da er beviset med andre ord fullført.
edit: brukte * som gangetegn

Elektronikk @ NTNU | nesizer
Prøver meg igjen:
Vis at:
2 går opp i x og 3 går opp i y [tex]\Rightarrow[/tex] 6 går opp i xy
Vi har et helt tall [tex]k=\frac{x}{2}[/tex] og et helt tall [tex]l=\frac{y}{3}[/tex]. Da er også [tex]kl[/tex] et helt tall. [tex]kl=\frac{x}{2} \cdot \frac{y}{3}=\frac{xy}{6}[/tex]. Siden [tex]kl[/tex] er et helt tall, går [tex]6[/tex] opp i [tex]xy[/tex]
Er det bevist?
Vis at:
2 går opp i x og 3 går opp i y [tex]\Rightarrow[/tex] 6 går opp i xy
Vi har et helt tall [tex]k=\frac{x}{2}[/tex] og et helt tall [tex]l=\frac{y}{3}[/tex]. Da er også [tex]kl[/tex] et helt tall. [tex]kl=\frac{x}{2} \cdot \frac{y}{3}=\frac{xy}{6}[/tex]. Siden [tex]kl[/tex] er et helt tall, går [tex]6[/tex] opp i [tex]xy[/tex]
Er det bevist?
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Jepp, det er et korrekt bevis. Bra! 
(Jeg kan nevne at det kanskje er mest vanlig å skrive x = 2k og y = 3k når vi vet at et tall x går opp i 2 og et tall y går opp i 3. Det har ikke noe å si for beviset selvsagt, men det er det som er mest vanlig. Det var litt dumt av meg å ikke gjøre det i sted. Det burde vært 24 = kx og videre at 48 = 2kx.)

(Jeg kan nevne at det kanskje er mest vanlig å skrive x = 2k og y = 3k når vi vet at et tall x går opp i 2 og et tall y går opp i 3. Det har ikke noe å si for beviset selvsagt, men det er det som er mest vanlig. Det var litt dumt av meg å ikke gjøre det i sted. Det burde vært 24 = kx og videre at 48 = 2kx.)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Supert - Q.E.D
Jeg kunne altså skrevet beviset slik?
Vi har et helt tall [tex]k=\frac{x}{2}\Leftrightarrow 2k=x[/tex] og et helt tall [tex]l=\frac{y}{3}\Leftrightarrow 3l=y [/tex].
Nå får jeg vel et problem med overgangen?
Da er også [tex]xy[/tex] et helt tall. [tex]xy=2k \cdot 3l=6kl[/tex]. Siden [tex]xy[/tex] er et helt tall, går [tex]6[/tex] opp i [tex]xy[/tex].

Jeg kunne altså skrevet beviset slik?
Vi har et helt tall [tex]k=\frac{x}{2}\Leftrightarrow 2k=x[/tex] og et helt tall [tex]l=\frac{y}{3}\Leftrightarrow 3l=y [/tex].
Nå får jeg vel et problem med overgangen?
Da er også [tex]xy[/tex] et helt tall. [tex]xy=2k \cdot 3l=6kl[/tex]. Siden [tex]xy[/tex] er et helt tall, går [tex]6[/tex] opp i [tex]xy[/tex].
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Du kunne skrevet beviset slik. Men du kunne bare med en gang skrevet x = 2k og y = 3l. Du trenger ikke å skrive at k = x/2 først.
Det blir ikke noe problem videre. Det er helt riktig at [tex]xy = 2k \cdot 3l = 6 kl[/tex]. Men da må du til slutt konkludere med at [tex]xy = 6kl[/tex], altså er 6 en faktor i xy, dvs. at 6 går opp i xy.
Det blir ikke noe problem videre. Det er helt riktig at [tex]xy = 2k \cdot 3l = 6 kl[/tex]. Men da må du til slutt konkludere med at [tex]xy = 6kl[/tex], altså er 6 en faktor i xy, dvs. at 6 går opp i xy.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Jeg har gruet meg til å ta tak i disse bevisene, men nå føler jeg at det begynner å løsne.
Slenger på siste deloppgave også:
Vis at:
x er et partall og y er et partall [tex]\Rightarrow[/tex] 4 går opp i xy
Vi har et helt tall [tex]x=2k[/tex] og et helt tall [tex]y=2l[/tex]. Da er også [tex]xy[/tex] et helt tall. [tex]xy=2k \cdot 2l=4kl[/tex]. Siden [tex]xy[/tex] er et helt tall og 4 er en faktor i [tex]xy[/tex], går 4 opp i [tex]xy[/tex].
[tex]Q.E.D.[/tex]
Det må da bli rett?

Vis at:
x er et partall og y er et partall [tex]\Rightarrow[/tex] 4 går opp i xy
Vi har et helt tall [tex]x=2k[/tex] og et helt tall [tex]y=2l[/tex]. Da er også [tex]xy[/tex] et helt tall. [tex]xy=2k \cdot 2l=4kl[/tex]. Siden [tex]xy[/tex] er et helt tall og 4 er en faktor i [tex]xy[/tex], går 4 opp i [tex]xy[/tex].
[tex]Q.E.D.[/tex]
Det må da bli rett?
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Jepp, all grunn til å skrive QED der. 

Elektronikk @ NTNU | nesizer