Hvor enn jeg finner beviset for at [tex]\frac{d}{dx}e^x = e^x[/tex] så brukes det en del forutsetninger, og i stedet for å bruke definisjonen av den deriverte, så brukes det en del omskriving og substitusjoner.
Kan man bruke definisjonen av den deriverte, for å derivere [tex]e^x[/tex]?
Altså:
[tex](e^x)^{\tiny\prime} \ = \ \lim_{h \to 0} \frac{e^{(x-h)}-e^x}{h} \ = \ e^x[/tex]
d/dx (e^x)
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Fibonacci
- Sted: NTNU
*peke på integralteknikktråden* Andre eller tredje innlegget.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aiai.
Hadde glemt at det sto der.
Tror jeg skal lese den tråden igjen. Ser at mye mer faller inn denne gangen, enn forrige gang.

Tror jeg skal lese den tråden igjen. Ser at mye mer faller inn denne gangen, enn forrige gang.
-
- Fibonacci
- Sted: NTNU
=)
Bevis er artig. Helstat man klarer å utlede dem uten å slå dem opp. Selv klarte jeg ikke beviset over helt uten hjelp. Så ikke trikset med å ta inn definisjonen av e.
Bevis er artig. Helstat man klarer å utlede dem uten å slå dem opp. Selv klarte jeg ikke beviset over helt uten hjelp. Så ikke trikset med å ta inn definisjonen av e.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
Ironisk nok var det der det stoppa til meg også.
Beviset i integraltråden bruker at [tex]e = \lim_{y \to 0} (1+y)^{\frac{1}{y}}, [/tex]og at den deriverte er [tex]e^x\lim_{h \to 0}\frac{e^h-1}{h} = e^x\lim_{h \to 0}\frac{\lim_{y \to 0} (1+y)^{\frac{h}{y}}-1}{h}[/tex]
Men her er jo grenseverdien til med variabel y allerede bestemt før vi tar grenseverdien for h. y må få variere fritt for enhver konstant h og gå mot 0, og deretter kan h gå mot 0.
Et eksempel på hvordan det kan gå galt:
Vi vil finne [tex]\lim_{h \to \infty} \lim_{y \to \infty} \frac{h}{y}. [/tex]
Skriver vi y = h, får vi
[tex]\lim_{h \to \infty} \lim_{h \to \infty} \frac{h}{h} = 1[/tex]. Men
[tex]\lim_{y \to \infty} \frac{h}{y} = 0[/tex] for alle h. Så
[tex]\lim_{h \to \infty} \lim_{y \to \infty} \frac{h}{y} = \lim_{h \to \infty} 0 = 0. [/tex]
Det er klart vi gjorde noe galt her. Poenget er at grenseverdien i telleren i beviset ikke kan gå mot 0 "samtidig" som h. (de er bundede variabler i to forskjellige grenseoperatorer)
Andre argumenter går på følgende måte:
Vi skal finne hva [tex]\frac{e^h-1}{h}[/tex] er når h går mot 0. Siden [tex]e \approx (1+h)^{\frac{1}{h}}[/tex] når h er liten, så er [tex]e^h \approx 1+h[/tex] når h er liten. Så
[tex]\frac{e^h-1}{h} \approx \frac{1+h-1}{h} = 1[/tex] når h er liten.
Men det kan da ikke motsies at [tex]e^h \approx 1+2h[/tex] når h er liten, (da [tex]\lim_{h \to 0} e^h = \lim_{h \to 0} 1+2h[/tex])
(og dersom du sier at 1+h er en bedre tilnærmelse enn 1+2h (for tilsvarende h), så sier jeg at 1+h+h^2/2 er en enda bedre en)
Men dette gir jo at [tex]\frac{e^h-1}{h} \approx \frac{1+2h-1}{h} = 2[/tex].
Så det er alltid viktig å føre presise argumenter, for dersom man gjør en liten (men aldri så plausibel) feil, kan man ende opp med helt galt svar.
Men her er jo grenseverdien til med variabel y allerede bestemt før vi tar grenseverdien for h. y må få variere fritt for enhver konstant h og gå mot 0, og deretter kan h gå mot 0.
Et eksempel på hvordan det kan gå galt:
Vi vil finne [tex]\lim_{h \to \infty} \lim_{y \to \infty} \frac{h}{y}. [/tex]
Skriver vi y = h, får vi
[tex]\lim_{h \to \infty} \lim_{h \to \infty} \frac{h}{h} = 1[/tex]. Men
[tex]\lim_{y \to \infty} \frac{h}{y} = 0[/tex] for alle h. Så
[tex]\lim_{h \to \infty} \lim_{y \to \infty} \frac{h}{y} = \lim_{h \to \infty} 0 = 0. [/tex]
Det er klart vi gjorde noe galt her. Poenget er at grenseverdien i telleren i beviset ikke kan gå mot 0 "samtidig" som h. (de er bundede variabler i to forskjellige grenseoperatorer)
Andre argumenter går på følgende måte:
Vi skal finne hva [tex]\frac{e^h-1}{h}[/tex] er når h går mot 0. Siden [tex]e \approx (1+h)^{\frac{1}{h}}[/tex] når h er liten, så er [tex]e^h \approx 1+h[/tex] når h er liten. Så
[tex]\frac{e^h-1}{h} \approx \frac{1+h-1}{h} = 1[/tex] når h er liten.
Men det kan da ikke motsies at [tex]e^h \approx 1+2h[/tex] når h er liten, (da [tex]\lim_{h \to 0} e^h = \lim_{h \to 0} 1+2h[/tex])
(og dersom du sier at 1+h er en bedre tilnærmelse enn 1+2h (for tilsvarende h), så sier jeg at 1+h+h^2/2 er en enda bedre en)
Men dette gir jo at [tex]\frac{e^h-1}{h} \approx \frac{1+2h-1}{h} = 2[/tex].
Så det er alltid viktig å føre presise argumenter, for dersom man gjør en liten (men aldri så plausibel) feil, kan man ende opp med helt galt svar.