Jeg skal altså bevise at [tex]a^p\equiv a\;\pmod p[/tex]
Starter først med å liste opp tallene [tex]a,\;2a,\;3a,\;...,\;(p-1)a\;\;\;\;\;\;\;[/tex] (1)
Så finner jeg kongruensen til hvert ledd i (1) modulo p. Ingen av de kan være kongruent med 0 (mod p) siden p ikke er faktor i a og alle koeffisientene til a er mindre enn p. I tillegg må alle kongruensene være distinkt siden hvis ma og na er to ledd i (1) og vi setter [tex]ma\equiv na\;\pmod p\;\to\;m\equiv n\;\pmod p[/tex] så vil k være 0 i ligningen m=n+pk pågrunn av at m er mindre enn p. Det gir m=n som ikke kan stemme. Kongruensene vil da være en permutasjon av tallene [tex]1,\;2,\;3,\;...,\;(p-1)[/tex]
Siden alle kongruensene er modulo p så kan vi gange alle sammen slik at [tex]a\cdot2a\cdot3a\cdot...\cdot(p-1)a\;\equiv \;1\cdot2\cdot3\cdot...\cdot(p-1)\; \pmod{p}[/tex]
Som kan skrives som [tex]a^{p-1}(p-1)!\;\equiv\;(p-1)!\;\pmod{p} [/tex]
Og siden [tex]sfd((p-1)!,\;p)=1[/tex] fordi alle leddene i (p-1)! er mindre enn p, kan vi forkorte den kongruensen til [tex]a^{p-1}\;\equiv\;1\;\pmod{p}[/tex]
Så ganger vi med a på begge sider og får [tex]a^p\;\equiv\;a\;\pmod{p}[/tex]
Holder dette som bevis eller har jeg gjort noen feil?
Jeg lurer og litt på hvordan jeg kan vise at ingen av tallene i (1) er kongruent med p (mod p) eller "større enn p" (mod p). Jeg føler det er ganske intuitivt, men det hadde vært greit å kunne vise det matematisk.
Håper noen kan hjelpe