Denne oppgaven har blitt gitt i en tidligere opptakseksamen til matematikk ved Cambridge. Det er en grei oppgave å prøve seg på for vgs-elever som ønsker å øve seg på bevisføring:
Anta at
[tex]3 = \frac{2}{x_1} = x_1 + \frac{2}{x_2} = x_2 + \frac{2}{x_3} = ...[/tex]
Gjett et uttrykk for [tex]x_n[/tex] som en funksjon av n. Bevis at uttrykket ditt stemmer ved induksjon.
Induksjonsbevisoppgave for vgs-elever
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
[tex]3 = \frac{2}{x_1} = x_1 + \frac{2}{x_2} = x_2 + \frac{2}{x_3} = ...[/tex]
Vi ser at
[tex]3 = x_{n-1} + \frac{2}{x_n}[/tex]
[tex]\frac{2}{x_n} = 3 - x_{n-1}[/tex]
[tex]x_n = \frac{2}{3 - x_{n-1}}[/tex]
Vi ser også at
[tex]x_1 = \frac{2}{3}[/tex].
Det gir
[tex]x_2 = \frac{2}{3 - \frac{2}{3}} = \frac{6}{7}[/tex]
[tex]x_3 = \frac{2}{3 - \frac{6}{7}} = \frac{14}{15}[/tex]
osv.
må stikke nå.
Vi ser at
[tex]3 = x_{n-1} + \frac{2}{x_n}[/tex]
[tex]\frac{2}{x_n} = 3 - x_{n-1}[/tex]
[tex]x_n = \frac{2}{3 - x_{n-1}}[/tex]
Vi ser også at
[tex]x_1 = \frac{2}{3}[/tex].
Det gir
[tex]x_2 = \frac{2}{3 - \frac{2}{3}} = \frac{6}{7}[/tex]
[tex]x_3 = \frac{2}{3 - \frac{6}{7}} = \frac{14}{15}[/tex]
osv.
må stikke nå.
Skal se om jeg kan få skrevet en post om grunnleggende matematiske bevisteknikker senere. Jeg lurer på om ikke induksjonsbevis har blitt pensum i matematikk X?Maple skrev:Er matematisk induksjon obligatorisk med matematikk siste året på videregående studieforberedende/allmennfag?
Hvis ikke, bør jo noen gi en leksjon (under "bevisskolen") hva ideen er og hvorfor og hvordan den virker.
sEirik: du er ikke langt unna induksjonshypotesen. Cambridge neste? ;D
Hehe, måtte stikke ganske kjapt der, skulle på snowboard i dag 
(Har akkurat kjøpt meg et brett)
Har en anelse om et mønster her ja, evaluerer en til før jeg er sikker.
[tex]x_4 = \frac{2}{3 - \frac{14}{15}} = \frac{30}{31}[/tex]
Jupp. Observerer at nevner er på formen [tex]2^{(n+1)} - 1[/tex], og at teller er 1 mindre enn nevner. Antar derfor at
[tex]x_n = \frac{2^{n+1}-2}{2^{n+1}-1}[/tex]
[tex]x_1 = \frac{2^2 - 2}{2^2 - 1} = \frac{2}{3}[/tex]
Hypotesen stemmer for n = 1.
Antar at hypotesen stemmer for m = n-1.
Vi har at
[tex]x_n = \frac{2}{3 - x_{m}}[/tex]
[tex]x_n = \frac{2}{3 - \frac{2^{m+1}-2}{2^{m+1}-1}[/tex]
Hmm, dette blir tragisk.
[tex]x_n = \frac{2}{\frac{3(2^{m+1}-1) - 2^{m+1}+2}{2^{m+1}-1}[/tex]
[tex]x_n = \frac{ 2(2^{m+1}-1 )}{3(2^{m+1}-1) - 2^{m+1}+2}[/tex]
[tex]x_n = \frac{ 2(2^n-1 )}{3(2^n-1) - 2^n+2}[/tex]
[tex]x_n = \frac{2^{n+1}-2}{3(2^n-1) - 2^n+2}[/tex]
[tex]3(2^n - 1) - 2^n + 2 = 3 \cdot 2^n - 2^n -1 = 2 \cdot 2^n - 1 = 2^{n+1}-1[/tex]
[tex]x_n = \frac{2^{n+1}-2}{2^{n+1}-1}[/tex]
Bevist.

(Har akkurat kjøpt meg et brett)
Har en anelse om et mønster her ja, evaluerer en til før jeg er sikker.
[tex]x_4 = \frac{2}{3 - \frac{14}{15}} = \frac{30}{31}[/tex]
Jupp. Observerer at nevner er på formen [tex]2^{(n+1)} - 1[/tex], og at teller er 1 mindre enn nevner. Antar derfor at
[tex]x_n = \frac{2^{n+1}-2}{2^{n+1}-1}[/tex]
[tex]x_1 = \frac{2^2 - 2}{2^2 - 1} = \frac{2}{3}[/tex]
Hypotesen stemmer for n = 1.
Antar at hypotesen stemmer for m = n-1.
Vi har at
[tex]x_n = \frac{2}{3 - x_{m}}[/tex]
[tex]x_n = \frac{2}{3 - \frac{2^{m+1}-2}{2^{m+1}-1}[/tex]
Hmm, dette blir tragisk.
[tex]x_n = \frac{2}{\frac{3(2^{m+1}-1) - 2^{m+1}+2}{2^{m+1}-1}[/tex]
[tex]x_n = \frac{ 2(2^{m+1}-1 )}{3(2^{m+1}-1) - 2^{m+1}+2}[/tex]
[tex]x_n = \frac{ 2(2^n-1 )}{3(2^n-1) - 2^n+2}[/tex]
[tex]x_n = \frac{2^{n+1}-2}{3(2^n-1) - 2^n+2}[/tex]
[tex]3(2^n - 1) - 2^n + 2 = 3 \cdot 2^n - 2^n -1 = 2 \cdot 2^n - 1 = 2^{n+1}-1[/tex]
[tex]x_n = \frac{2^{n+1}-2}{2^{n+1}-1}[/tex]
Bevist.
Kan jo sjekke http://realisten.com/artikkel.php?id=666kalleja skrev:jeg ville satt pris på om noen kunne fortelle meg hvordan man utfører induksjon på enkle bevis, på en måte som en absolutt amatør innen dette kan forstå?
-
- Sjef
- Innlegg: 893
- Registrert: 25/09-2002 21:23
- Sted: Sarpsborg
Det vil komme mer på bevis etter hvert. Foreløpig har vi dette:
http://www.matematikk.net/klassetrinn/2MX/bevis.php
Mvh
Kenneth
http://www.matematikk.net/klassetrinn/2MX/bevis.php
Mvh
Kenneth