Innskreven kvartsirkel

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
LAMBRIDA
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 250
Registrert: 16/11-2011 19:50
Sted: Hjelmeland

Eg har ei kjekk oppgave der den eksakte verdien på løsningen skal være et omfattende uttrykk. Selv er eg ikke god på dette.

Men slik er oppgaven for dem som vil prøve seg:

Vi har tre sirkler med radius 10 cm som ligger i en trekantformasjon og tangerer hverandre. En innskreven kvartsirkel tangerer alle tre sirklene i det lille trekantfeltet i midten. Det gjør den på en slik måte at nøyaktig midten av kvartsirkelens buelengde tangerer en av sirklene, mens de to hjørnene på kvartsirkelen tangerer de to andre sirklene. Hva er kvartsirkelens radius?
Sist redigert av LAMBRIDA den 27/05-2023 22:53, redigert 1 gang totalt.
lasso

Dette svaret er dessverre feil.
Eg har testet denne oppgaven blant andre venner og fått det samme svaret som meg. Teksten skal i hvert fall holde, og særlig når det står at midten av kvartsirkelens buelengde tangerer en av sirklene.
LAMBRIDA
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 250
Registrert: 16/11-2011 19:50
Sted: Hjelmeland

Svaret skal være over 3 cm.
Gjest

LAMBRIDA skrev:Eg har ei kjekk oppgave der den eksakte verdien på løsningen skal være et omfattende uttrykk. Selv er eg ikke god på dette

hva mener du at du ikke er god på dette når det er du som har laget oppgaven og sier at svaret er over 3 cm?
LAMBRIDA
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 250
Registrert: 16/11-2011 19:50
Sted: Hjelmeland

Eg veit hva svaret skal være med mange desimaler. Over 3 cm skreiv eg for at vedkommende skal se hvor mye feil 2,5 cm er.
Svar