Finn arealet, uttrykt ved $x$, av den største sirkelen som kan innskrives mellom normalfordelingskurven og sin negative motpart.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
$\mathcal{L}(x,y,\lambda)=x^2+y^2+\lambda (e^{-x^2}-y)$.Markus skrev:Kan man ta i bruk Langranges multiplikatormetode her?
Jeg prøvde med funksjonene $f(x,y)=x^2+y^2$ og $g(x,y)=e^{-x^2}-y$ under bibetingelsen $g(x,y)=0$. Maksimalpunktet er der funksjonskurvene tangerer hverandre så likningssystemet som må løses er $\nabla f = \lambda \nabla g$. Ved å løse likninggsystemet vil vi få et punkt $(x,y)$ som kan settes inn i sirkellikningen for å finen $r^2$ i sirkelen. Jeg får dog en kompleks løsning på minst en av variablene uansett hvilken måte jeg løser likningssystemet på, og jeg ser ikke helt hvordan jeg skal komme meg videre da.
Det er jo selvfølgelig mulig (og godt sannsynlig) at jeg har gjort noe feil, eller har misforstått noe med Lagranges multiplikatormetode. Noen som har prøvd å løse den med Lagranges multiplikatormetode og lyktes?
Ligningssystemene er jo essensielt de samme opp til variabelskiftet $\lambda \to -\lambda$. Jeg tror begge fremgangsmåtene du nevner er omtrent like vanlige.Markus skrev: Ser dog at vi ender opp med to ulike likningssystem fortegnsmessig, og du får jo en annen $\lambda$ en meg på den første. Hva er vanligst av å bruke "notasjonen" $\nabla f = \lambda \nabla g$ eller $\nabla \mathcal{L}(x,y,\lambda) = 0$ når en bruker Langranges multiplikatormetode?
La sirkelen ha likning $$x^2 + (y-y_0)^2 = 1.$$ Vi ønsker at likningen $$x^2 + (x^2 - y_0)^2 = 1$$ skal ha nøyaktig to løsninger for $x$, som er symmetriske om $y$-aksen. Anvender vi annengradsformelen på uttrykket ovenfor, finner vi at vi trenger $$\Delta\left(\lambda^2 + (1-2y_0)\lambda + y_0^2-1\right) = 5 - 4y_0 = 0,$$ så $y_0 = \frac54$, og sirkelen tangerer kurven når $x = \pm \frac{\sqrt{3}}{2}.$ Dermed blir arealet mellom sirkelen og kurven lik $$\int_{-\frac{\sqrt{3}}{2}}^{\frac{\sqrt{3}}{2}} \left(\sqrt{1-x^2} + \frac54 - x^2\right)\, \text{d}x = \left[\frac12\sqrt{1-x^2} + \arcsin(x) + \frac54x - \frac13x^3\right]_{\frac{\sqrt{3}}{2}}^{\frac{\sqrt{3}}{2}} = \frac{5\sqrt{3}}{4} + \frac{\pi}{3}.$$Aleks855 skrev: Oppfølger:
En sirkel med radius $r=1$ er innskrevet i kurven $y = x^2$ og tangerer kurven i to punkter. Hvor stort er arealet mellom sirkelen og kurven?