1. Hvilke 3 postive tall gir det samme resultatet når vi mulitpliserer og adderer det sammen?
2. Et piano veier 2 tonn pluss halvparten av sin vekt. Hvor mye veier den?
3. Jesper spurte sin bestemor hvor gammel hun var. I stedet for å gi et direkte svar, svarte hun:
Jeg har 6 barn, og det er 4 år mellom hver enkelt og den neste. Jeg hadde mitt første barn (din onkel Peter) da jeg var 19. Nå er den yngste (Din tante Jane) 19 år selv
4. Ole, Dole og Doffen har til sammen 258 mynter. Ole har seks ganger så mange mynter som Dole.
Hvis Dole hadde hatt fire mynter til, så ville han ha hatt tre ganger så mange mynter som Doffen.
Hvor mange mynter har de hver?
5. Jeg tenker på et 6-sifret tall. Tversummen er 43.
Og bare to av følgende tre utsagn om tallet er sant:
(1) det er et kvadrattall ,
(2) det er et kubikktall
(3) tallet er under 500000.
6. En mattelærer tenker på to påfølgende tall som er [tex]\in \left [ 1,10 \right ][/tex]. Geir vet av tallene og Truls vet den andre.
Geir og Truls har følgende samtale:
Geir: Jeg vet ikke nummeret ditt
Truls: Jeg vet ikke nummeret ditt, heller
Geir: Nå vet jeg!
Kan du finne alle 4 løsninger?
7. Hva er det minste hele tallet som er 3 ganger sin egen tversum?
8. [tex]a+b=1\:\:\:\wedge a^2+b^2=1[/tex]. Hva er [tex]a^7+b^7?[/tex]
9. Det er ukjent når Per levde, men vi vet at hans barndom varte i [tex]\frac{1}{6}[/tex] av livet hans . Per hadde sitt første skjegg i neste [tex]\frac{1}{12}[/tex] av livet. På slutten av enda [tex]\frac{1}{7}[/tex] del av livet giftet Per seg med Amanda. Fire år etter ble hans sønn Pål født. Pål levde akkurat [tex]\frac{1}{2}[/tex] av Per's liv. Per døde 4 år etter at Pål døde. Hvor lenge levde Pål?
10. I en turnering i pizzaspising har 32 lag fra hele Norge meldt seg på. For at det skal være så rettferdig som mulig, skal hvert lag konkurrere mot hverandre. Det blir da innledende runder. For hve runde et lag vinner, får de 1 poeng.
Hva er det største antallet poeng et lag kan ha etter alle innledende rundene?
11. Martin er glemsk og husker ikke tallet han tastet inn på kalkulatoren sin. Men han husket at tallet var et tosifret heltall. Når han snur kalkulatoren på hodet, er tallet han leser 75 % større. Hvilket tall tastet Martin inn?
12. Summen av fire påfølgende partall er 124. Hvilke fire tall er det?
13. Jens kjøpte en porsjon med chips og ba av en eller annen merkelig grunn om å få med saus. Det hele kostet 11 kr. Selve chipsen kostet 10 kr mer enn sausen. Hvor mye kostet sausen?
14. På en geografiprøve er det hele 120 oppgaver. For hver oppgave som er riktig får eleven 1 poeng og for hver som er løst feil, blir det trukket fra [tex]\frac{1}{4}[/tex] poeng. Hvor mange oppgaver må elevene løse riktig for å få karakteren 5 (100 poeng) ?
15. Hvor mange tresifrede tall med tversum 4 finnes det totalt?
16. Det er et felt med gress (som åpenbart vokser. 60 kuer klarer å spise opp alt på 30 dager. 30 av de samme kuene klarer å rengjør samme felt av gress på 80 dager. Hvor mange dager tar det for 20 kuer å spise opp alt gresset, og hvor mange kuer kunne levd på dette feltet for alltid, på en bærekraftig måte?
17. Et nisifret tall med sifrene 1-9 har egenskapen at de første n tallene er delelig med n. Så
321578694 er ikke tallet fordi 3 er delelig med 1, 32 er delelig med 2, 321 er delelig med 3, men 3215 er ikke delelig med 4. Finn dette tallet med denne egenskapen.
18. Tredjegradspolynomet f(x) har et bunnpunkt i (2.18, -5.19) og et infleksjonspunkt i (1.17, -1.02) Finn funksjonsutrykket til f(x).
Har stjålet et par