Påskenøtt 3

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Brahmagupta
Guru
Guru

[tex]SEND+MORE=MONEY[/tex]

Finn hver enkelt bokstavs verdi når hver bokstav står for et siffer i.e [tex]E\in\{0,1,2,...,9\}[/tex].
Like bokstaver står for samme tall og to ulike bokstaver kan ikke være samme tall i tillegg til at [tex]M\neq 0[/tex].
ettam
Guru
Guru
Sted: Trondheim

En god gammel en. Kan enkelt google en løsning...håper ingen gjør det! :wink:

(Det ligger til og med en løsning på engelsk wikipedia...)
skf95
Descartes
Descartes

Ny nøtt for min del :)

Merker meg at svaret har et siffer på titusenerplassen. For å få til dette, må vi jo få en "titusener i mente". Samtidig kan ikke summen av to sifre begynne med 2 (gitt at summen skal bli tosifret). Følgelig må M=1.

For å få denne "titusenern i mente", må vel S=8 eller S=9. Hvis jeg antar S=8, må vi ha en tusener i mente fra hundrerplassen. Det ville gitt O=0 (null), hvilket er en umulighet (når S=8) ettersom E+0 ikke kan gi noen tusener i mente. Altså må S=9. Da ser jeg videre at O=0, og vi får regnestykket
Regnestykke.png
Regnestykke.png (7.72 kiB) Vist 2677 ganger
Ser ikke umiddelbart hvordan jeg skal fortsette, noen som vil fullføre? :)

EDIT; Ser videre at for å unngå at E=N, må det komme en hundrer i mente. For å få til dette, må tierplassen få en tier i mente fra enerplassen (ellers ville R=9=S). Nå blir istedet R=8.

Nå skal altså D+E>10 samtidig som summen ikke skal ende på 1. Med de gjenværende tallene, betyr dette at at D og E har verdiene 7 og 6 eller 7 og 5. Undersøker om 7 og 6 fungerer, men får da at flere bokstaver får samme verdi. Jeg får da at Y må være siste siffer i summen 5+7, altså Y=2. Tester så D=5 og E=7, og ser at heller ikke dette går. Følgelig må D=7 og E=5, og dermed blir N=6.

Rotete oppført, men konklusjonen blir altså; M = 1, S = 9, O = 0, R = 8, Y = 2, E = 5, D = 7 og N=6.
Svar