Side 1 av 1

[VGS] Fritt fall

Lagt inn: 20/06-2009 19:47
av espen180
En stein faller med konstant akselerasjon [tex]a[/tex].

Fallene beskrevet i oppgavene a) og b) er to forskjellige fall og har ingenting med hverandre å gjøre.

a)
Steinen har starthastighet 0. Steinen bruker en tid [tex]t_0[/tex] på hele fallet. På den første tredelen av denne tiden faller steinen en strekning [tex]s_0[/tex]. Hvor langt faller steinen i løpet den siste tredelen av tiden? Uttrykk svaret ven den totale tiden [tex]t_0[/tex], strekningen [tex]s_0[/tex] og akselerasjonen [tex]a[/tex].


b)
Steinen har starthastighet 0. Steinen bruker en tid [tex]t_0[/tex] på den første tredelen av fallet. [tex]\left(f(t_0)=\frac13s\right)[/tex]. Finn tiden steinen bruker på den siste tredelen av strekningen uttrykt ved [tex]t_0[/tex], den totale strekningen [tex]s[/tex] og akselerasjonen [tex]a[/tex].

Lagt inn: 21/06-2009 12:18
av edahl
Jeg kan bare løse førstegrads homogene differenslikninger til nå (dumme sommerjobb :- )), men jeg lurer på hvordan denne her ser ut:
[tex]\{x_t\}, t\in\mathbb{N}_0;\\x_0=0;\\x_1=1;\\x_t=\frac{1}{2}gt^2(x_{t-1}+x_{t-2})[/tex]

EDIT: Merkelig ..! Breaksa skal jo ikke synes.

Lagt inn: 21/06-2009 13:30
av Gustav
edahl skrev:Jeg kan bare løse førstegrads homogene differenslikninger til nå (dumme sommerjobb :- )), men jeg lurer på hvordan denne her ser ut:

[tex]\{x_t\},\, t\in\mathbb{N_0};\\x_0=0;\\x_1=1;\\x_t=\frac{1}{2}gt^2(x_{t-1}+x_{t-2})[/tex]
Du kan ikke bruke både linjeskift og "\" innenfor latex-koden.

Lagt inn: 21/06-2009 13:32
av edahl
plutarco skrev:Du kan ikke bruke både linjeskift og "\" innenfor latex-koden.
Fix'd.

EDIT: Jeg programmerer den, så kan ser jeg hvordan det blir :-P
EDIT2: Uffda. http://codeviewer.org/view/code:8c9
Har jeg oversett noe? Det hele skal da ikke forsvinne, da bare den ene faktoren er 0 til å begynne med.
x_t for t = 2.0 = 0.0; x_(t-1) = 1.0; x_(t-2) = 0.0
x_t for t = 3.0 = 0.0; x_(t-1) = 0.0; x_(t-2) = 1.0
x_t for t = 4.0 = 0.0; x_(t-1) = 0.0; x_(t-2) = 0.0
x_t for t = 5.0 = 0.0; x_(t-1) = 0.0; x_(t-2) = 0.0
x_t for t = 6.0 = 0.0; x_(t-1) = 0.0; x_(t-2) = 0.0
x_t for t = 7.0 = 0.0; x_(t-1) = 0.0; x_(t-2) = 0.0
x_t for t = 8.0 = 0.0; x_(t-1) = 0.0; x_(t-2) = 0.0
x_t for t = 9.0 = 0.0; x_(t-1) = 0.0; x_(t-2) = 0.0
EDIT3: Lenken er fikset :oops:

Lagt inn: 21/06-2009 15:02
av Markonan
Problemet i koden din er (1/2). I Java er dette en heltallsdivisjon, og da får du null og ikke en halv!

Prøv (1.0/2) eller bare 0.5 i stedet.

Lagt inn: 21/06-2009 15:09
av drgz
grøss, java :p