Avstander

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

I xy-planet, finn den korteste avstanden mellom punktet [tex]P\left(a,\ln(a)\right)[/tex] og funksjonen [tex]f(x)=e^x[/tex].
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Er vel bare å minimere avstanden d, vha derivasjon;

[tex]d(x)=d=\sqrt{(x-a)^2\,+\,(e^x-\ln(a))^2}[/tex]

[tex]d^,(x)=x+e^{2x}-e^x\ln(a)-a=0[/tex]

her kan vel brukes Newtons approksimasjonsmetode eller Lamberts
omegafunksjon.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg er usikker på om dette er helt korrekt:

Vi skal finne den minste avstanden mellom funksjonene [tex]P(a) = \ln\,a[/tex] og [tex]f(x) = e^x[/tex].

Den minste avstanden mellom P og f vil være den rette linjen mellom punktene på P og f, der tangentene til funksjonene er parallelle. Dvs. stigningstallet til den deriverte i funksjonene er lik.

[tex]\left( \ln\,a \right)^\prime = \left( e^x \right)^\prime \\ \frac 1a = e^x \\ \ln(\frac 1a) = \ln\,e^x \\ -\ln\,a = x \\ 0 = x + ln\,a[/tex]

Som bare har løsning for x = 0, og a = 1. Den korteste avstanden mellom P og f er mellom punktene (0, e^0) og (1, ln 1), eller (0, 1) og (1, 0). Avstanden er da [symbol:rot] 2.

EDIT: 0 = x + ln a har uendelig mange løsninger, ja. : < Men er jeg inne på noe?
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Emomilol, du tolker P som en funksjon når det er et punkt.

@Janhaa:

Kan man isolere t fra det uttrykket?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

espen180 skrev:Emomilol, du tolker P som en funksjon når det er et punkt.
@Janhaa:
Kan man isolere t fra det uttrykket?
t? x mener du. Skal la seg gjøre vha, som nevnt, Lamberts omegafunksjon. Kan finne noen linker til deg. VI (dao., thmo, jeg) har regna endel på dette før. På dette forumet...

http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... gafunksjon

Men nå må jeg avgårde på party...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar