Onsdagens nøtt!

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Rasmuuuuus
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 28/10-2008 13:05

Pultene i et klasserom står i ordnede rader og rekker, og danner et fullstendig rektangel. Per sitter på 3. rad forfra og 4. rad bakfra. Han legger merke til at han dessuten sitter i 3. rekke fra venstre og i 5. rekke fra høyre. Hvor mange pulter er det i klasserommet?
Rasmus Nordal
Lom
thebreiflabb
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 157
Registrert: 08/11-2008 13:49
Sted: Stokke

Han sitter på 3. rad forfra og 4. rad bakfra [tex]\Rightarrow[/tex] det er 6 rader.

Han sitter på 3. rekke fra venstre og 5. rekke fra høyre [tex]\Rightarrow[/tex] det er 7 rekker.

P: Antall pulter

[tex]P=6\cdot 7=42[/tex]
Mayhassen
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 374
Registrert: 30/03-2006 18:55
Sted: Brumunddal

Oppfølger:
En dag hadde Per og de andre i klassen prøve i ssh, de leverte alle prøvene inn. Læreren, en typisk sløv norsk mattelærer :o , delte dem alle ut igjen helt tilfeldig for at elevene skulle rette hverandres prøve.
1.Hva er sannsynligheten for at Per får igjen sin egen prøve?
2.Hva går denne sannsynligheten mot hvis klasserommet blir fylt med uendelig mange elever, og samme prosedyre blir gjentatt?
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Tipper litt..

a) [tex]\frac{1}{42}[/tex]

b) [tex]\frac{1}{\infty}=0[/tex]
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Fortsettelse på oppfølger:
3) Hva er sannsynligheten for at ingen får rett prøve tilbake?
4) Hva går denne sannsynligheten mot når antall studenter går mot uendelig? (Ganske interessant svar på denne)
(稻飞虱)
For en fri matematikk! The Declaration of Linear Independence
Mayhassen
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 374
Registrert: 30/03-2006 18:55
Sted: Brumunddal

Hehe, det var den siste din jeg egentlig tenkte på når jeg skrev oppgaven, var litt korttenkt der. Interessant svar på den ja :)
thebreiflabb
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 157
Registrert: 08/11-2008 13:49
Sted: Stokke

3)

[tex]\frac {41}{42}\cdot \frac {40}{41}\cdot \frac {39}{40}....[/tex]

[tex]\Rightarrow \frac {41!}{42!}\approx 0,024=2,4[/tex]%

4)

Når antallet elever går mot uendelig, kan vi forkorte i samme rekke som jeg hadde over, og vi vil få:

[tex]\frac 1{\infty} \rightarrow 0[/tex]

Så det går mot 0.
Svar