arcus trigonometri

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Jada...begge svarene deres stemmer, MathNoob og FredrikM. Bra.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Oj, det gjorde faktisk det. Hvorfor er ikke kalkulatoren enig med meg? Jojo. Greit nok.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Janhaa skrev:en til da, som ikke skulle by på særlig problemer;

[tex]\text finn den eksakte verdien av y n{\aa}r \\ \arctan(y)\,-\,\arctan({1\over 2})\,=\,{\pi\over 3}[/tex]
=) skrev:tan på begge sider gir;

[tex]\frac{y-1/2}{1+y/2}=\sqrt{3}[/tex]

[tex]y = \frac{2\sqrt{3}+1}{2-\sqrt{3}}[/tex]
@ =)
Jeg substituerer herved nicket ditt, i denne og senere kommunikasjon, med Smilet. Det er lengre, men enklere å snakke direkte med deg på den måten, synes jeg. :]

Jeg likte måten du løste denne på, Smilet. Før jeg prøver selv, brukte du det samme prinsippet som i "tangens trigonometri"?

[tex]\arctan(y) - \arctan(\frac 12) = \frac \pi 3[/tex]

For høyresiden:
[tex]\arctan(y) - \arctan(\frac 12) = arctan\left( \frac{y-\frac 12}{1+y\cdot \frac 12}\right)[/tex]

Derfor blir det:
[tex]\arctan\left( \frac{y-\frac 12}{1+y\cdot \frac 12}\right) = \frac \pi 3 \\ \, \\ \frac{y-\frac 12}{1+y\frac 12} = \sqrt 3[/tex]

Og dermed løser for y... Hmm... Stilig! :] Moro at man kan gjøre ting på forskjellige måter!
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

Altså, disse tre er veldig lett brukbare i visse oppgaver, og veldig lette å bevise.

[tex]\arctan(a)+\arctan(b)=\arctan\left(\frac{a+b}{1-ab}\right)[/tex]

[tex]\arcsin(a)+\arcsin(b)=\arcsin\left(a\sqrt{1-b^2}+b\sqrt{1-a^2}\right)[/tex]

[tex]\arccos(a)+\arccos(b)=\arccos\left(ab-\sqrt{(1-a^2)(1-b^2)}\right)[/tex]

De er bare en forkledd versjon av tan, sin og cos for summen av to vinkler, så man trengte teknisk sett ikke å gjøre om arctanene til én arctan (hvis ikke den setningen bare ble noe tull?), bare bruke sum for to vinkler for tan.
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
Svar