En samtale på trikken og radius av et kunstverk

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg har funnet en gammel bok som var bortgjemt i et skap. Boken er full av mattenøtter og en av dem går slik:

Forleden traff jeg en venn på trikken som jeg ikke hadde truffet på noen år. Da han spurte hvor mange barn jeg hadde, svarte jeg:
- Jeg har tre. Hvis man summerer alderen deres, får man samme tall som nummeret på trikken her, og hvis man multipliserer alderen får man 5. Så kan du selv finne ut hvor gamle de er.
Min venn tenkte så det knaket. Så sa han.
- Jeg trenger nok flere opplysninger.
Jeg sa:
- Yngstemann heter Knut.
- Å ja, sa han, nå vet jeg faktisk hvor gamle de er!

Hvor gamle er barna?

En annen går slik:

Jeg hadde bursdag, og da min kone kom hjem fra jobben dro hun en pakke opp av håndvesken sin. I den lå det et lite og delikat kunstverk av glass: Det var en kule, og inni kulen var det et parallellepiped som med sine 8 hjørnepunkter tangerte innsiden av kulen.
Min kone sa:
- Kunstneren har laget det slik at parallellepipedets tre dimensjoner samt kulens radius er hele tall, dersom de uttrykkes i centimeter.

Hvor stor er kulens radius?

(Jeg har ikke løst noen av dem selv, men jeg har fasit.)
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Kan kulens radius tilfeldigvis være 3cm?
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Den er 3 cm, ja, men det er ingen tilfeldighet. ;)
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Emomilol skrev:Jeg har funnet en gammel bok som var bortgjemt i et skap. Boken er full av mattenøtter og en av dem går slik:

Forleden traff jeg en venn på trikken som jeg ikke hadde truffet på noen år. Da han spurte hvor mange barn jeg hadde, svarte jeg:
- Jeg har tre. Hvis man summerer alderen deres, får man samme tall som nummeret på trikken her, og hvis man multipliserer alderen får man 5. Så kan du selv finne ut hvor gamle de er.
Min venn tenkte så det knaket. Så sa han.
- Jeg trenger nok flere opplysninger.
Jeg sa:
- Yngstemann heter Knut.
- Å ja, sa han, nå vet jeg faktisk hvor gamle de er!

Hvor gamle er barna?
Slik tenker jeg:

x = Knut.

[tex]x+y+z = \mathbb{N}[/tex]
Summen av alderne er et naturlig tall, fordi det er nummeret på trikken.

[tex]x\cdot y \cdot z = 5[/tex]
Produktet av alderne er 5.

[tex]x < y\,\,\, \vee \,\,\, x < z[/tex]
Knut er yngst, vi har altså en yngstemann i flokken.

[tex]x,\, y,\, z \, \neq 0[/tex]
Da produktet av alderne er 5, kan ingen være 0 år.

Jeg kommer ikke lenger foreløpig, men jeg har i allefall fått sortert opplysningene godt.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Nei, tenkte det, liten og oppfyller de kravene, måtte være det da :wink:

På a) tenker jeg han har to tvillinger, og et barn på 5. Så Knut og x = 1^2 og eldstemann gjør at det blir 5. Bussnr=7 Tror faktisk det er eneste heltallige løsningen.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

bartleif skrev:På a) tenker jeg han har to tvillinger, og et barn på 5. Så Knut og x = 1^2 og eldstemann gjør at det blir 5. Bussnr=7 Tror faktisk det er eneste heltallige løsningen.
Mulig du har rett, for at noen er yngst, betyr ikke at forandringen er i år. Spesielt ikke når det gjelder et tvillingpar, for da er jo forskjellen somregel kun noen minutter.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Når vi snakker om alder runder vi gjerne av til nærmeste halve år, gjør vi ikke?
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Det går i alle fall med:

[tex]0.50 \cdot 0.50 \cdot 20 = 5[/tex]

[tex]0.5 + 0.5 + 20 = 21[/tex]

Eller:

[tex]0.5 \cdot 2.5 \cdot 4 = 5[/tex]

[tex]0.5 + 2.5 + 4 = 7[/tex]

Den siste bør da være "mest" korrekt, siden den oppfyller alle kriterier jeg nevnte ovenfor.
bartleif skrev:Kan kulens radius tilfeldigvis være 3cm?
Vil du vise oss hvordan du kom frem til det? :]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Selvfølgelig mr. :)

Første eg tenkte var jo at man måtte kunne finne ut av det ved hjelp av pytagoras, radien skulle være liten og hypotenusen delt på 2 måtte være et helt tall.

De fleste vet om tallsettet 3,4,5. Er mange flere som det, men ikke mange små tall hvor hypotenusen delt på 2 blir et helt tall. Er egentlig bare et alternativ.

Så etter litt leting på kalkulatoren, gikk eg på do, og der kom hjernen min fram til svaret.

[tex]3^2+5^2 =6^2[/tex]
Sikkert mange problemer som blir løst på badet/toalettet :wink:
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

MatteNoob skrev:
Emomilol skrev:Jeg har funnet en gammel bok som var bortgjemt i et skap. Boken er full av mattenøtter og en av dem går slik:

Forleden traff jeg en venn på trikken som jeg ikke hadde truffet på noen år. Da han spurte hvor mange barn jeg hadde, svarte jeg:
- Jeg har tre. Hvis man summerer alderen deres, får man samme tall som nummeret på trikken her, og hvis man multipliserer alderen får man 5. Så kan du selv finne ut hvor gamle de er.
Min venn tenkte så det knaket. Så sa han.
- Jeg trenger nok flere opplysninger.
Jeg sa:
- Yngstemann heter Knut.
- Å ja, sa han, nå vet jeg faktisk hvor gamle de er!

Hvor gamle er barna?
Slik tenker jeg:

x = Knut.

[tex]x+y+z = \mathbb{N}[/tex]
Summen av alderne er et naturlig tall, fordi det er nummeret på trikken.
Det der gir fint lite mening. [tex]x+y+z \in \mathbb{N}[/tex] er det du mener.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

MatteNoob skrev: [tex]0.5 \cdot 2.5 \cdot 4 = 5[/tex]
[tex]0.5 + 2.5 + 4 = 7[/tex]

Den siste bør da være "mest" korrekt, siden den oppfyller alle kriterier jeg nevnte ovenfor.
Bingo! :)
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Magnus skrev:Det der gir fint lite mening. [tex]x+y+z \in \mathbb{N}[/tex] er det du mener.
Selvfølgelig, summen er ikke ALLE naturlige tall, men i settet av naturlige tall, tar den, hehe. :]

emomilol: Stilig! :D
bartleif skrev:Selvfølgelig mr. :)

Første eg tenkte var jo at man måtte kunne finne ut av det ved hjelp av pytagoras, radien skulle være liten og hypotenusen delt på 2 måtte være et helt tall.

De fleste vet om tallsettet 3,4,5. Er mange flere som det, men ikke mange små tall hvor hypotenusen delt på 2 blir et helt tall. Er egentlig bare et alternativ.

Så etter litt leting på kalkulatoren, gikk eg på do, og der kom hjernen min fram til svaret.

[tex]3^2+5^2 =6^2[/tex]
Sikkert mange problemer som blir løst på badet/toalettet :wink:
Det var godt tenkt, bartleif. Må også innrømme at jeg har knust flere nøtter på trykkeriet selv. - Ikke mine egne nøtter altså, mattenøtter :D
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Takker :) Blir vel inn på doen hver gang eg sliter med en nøtt nå ja :wink:
Håper det fungerer som igår. Godt å høre man unngår å knekke sine egne nøtter på å knekke mattenøtter på doen, betryggende å kunne bygge på andres erfaringer :wink:
Hehe, tror vi har et utested som het/heter trykkeriet i Bergen, passende navn for doen og :lol:
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

bartleif skrev: [tex]3^2+5^2 =6^2[/tex]
....er jo feil :? Radien er jo 3cm, men er ikke gitt av disse tallene.
Svar