vekstfart

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Lankeveil
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 19/11-2007 02:13

hei
trenger hjelp med veksfart til denne funksjonen:

[tex]\left[5+3\text{Sin}\left(\frac{\pi }{26}x-\frac{\pi }{2}\right),\{x,0,52\}\right][/tex]

Deriveringen er grei nok tror jeg, men hvordan vet jeg hvilken eksakt verdi jeg skal sette for v til Sin for å finne sterkeste vekst?
evt Cos eller Tan ved andre funksjoner.
Olorin
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1162
Registrert: 15/12-2006 15:41
Sted: Trondheim
Kontakt:

Denne havnet vel i feil forum, om jeg ikke har misforstått noe :)

Den deriverte av funksjonen din angir vekstfart som du sikkert vet, når er vekstfarten størst? da må du dobbelderivere. Setter du den dobbelderiverte lik null vil du finne for hvilken x-verdi funksjonen din har størst vekstfart.
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Lankeveil
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 19/11-2007 02:13

oops :oops: havnet litt feil der ja...

men, når har Sin v, cos v og tanv størst vekstfart... og hvorfor :?:
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Vel.. Først kan du jo derivere, og så tenke deg litt om på hva som er cos sin maksimale verdi.
Lankeveil
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 19/11-2007 02:13

ok
den dobbelt deriverte av funksjonen:
[tex]\left[5+3\text{Sin}\left(\frac{\pi }{26}x-\frac{\pi }{2}\right),\{x,0,52\}\right][/tex]

gir:

[tex]-\frac{3\pi ^2}{26^2}\text{Sin}\left(\frac{\pi }{26}x-\frac{\pi }{2}\right)[/tex]

er dette riktig?

kan noen guide meg videre til å finne størst vekst?
... jeg får feil svar med eksempelet fra læreboka.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Du trenger ikke dobbeltderivere! Du vet jo hva cosinus sin maksimale verdi er, og når dette inntreffer(!).
Svar