Absolutte Verdier 1

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

a) Vis integralen av [tex]|x|[/tex], evt. vis hvorfor en eksakt funksjon ikke kan finnes.

b) Vis den deriverte av [tex]|x|[/tex], evt. vis hvorfor et eksakt stigningstall ikke kan finnes.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Tar b) jeg.

[tex]f(x) = |x| = \sqrt{x^2}[/tex]

[tex]f^\prime(x) = \frac{1}{2\sqrt{x^2}} \cdot 2x = \frac{x}{\sqrt{x^2}} = \frac{x}{|x|}[/tex]

... som vil være enten 1 eller -1 avhengig av om x > 0 eller x < 0. I selve punktet x = 0 er den deriverte udefinert siden nevneren blir 0 (evt. fordi vi da har to motstridende ensidige grenseverdier når [tex]x \to 0[/tex])

Men hva mener du med ikke eksakt stigningstall egentlig?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Da tar jeg a)

[tex]\int |x| dx= x|x|-\int \frac{x^2}{|x|} dx = x|x|-\int |x| dx \Rightarrow \int |x| dx = \frac{x|x|}{2}+C[/tex]

Merk: [tex]\frac{x^2}{|x|}=\frac{|x|^2}{|x|}=|x|[/tex]
Sist redigert av Charlatan den 14/03-2008 22:44, redigert 1 gang totalt.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ah, slik blir det integralet. Takk :)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Vektormannen skrev:Hva mener du med ikke eksakt stigningstall egentlig?
Det var kanskje litt ulkart. Jeg mente ganske enkelt en bestemt verdi relativ til x. F.eks er den deriverte til x^2 = 2x, altså er stigningstallet bestemt for hver x-verdi. Ver ikke annet enn det.

Ellers er jeg overrasket over at oppgaven ble løst så fort!

Jeg bukker og neier og snur meg omkring! :)
Svar