Funksjonallikninger biter ikke

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Er det mulig å se noen eksempler på bevis hvor man beviser at funksjonene man har funnet er de eneste løsningene på en gitt funksjonallikning?
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Akkurat som ved løsning av vanlige ligninger er man som regel bedt om å beskrive løsningsmengden nøyaktig, dvs finne alle løsninger og vise at det ikke fins flere.

Du har nesten gjort det her, men det er ei lita felle: Du har helt korrekt vist at f(x) må være -1,0,1 for alle x. Antagelsen om at funksjonen da må være konstant lik en av disse verdiene kan dog ikke gjøres; det mangler med andre ord litt på å være helt i mål. Det er imidlertid ikke mye, gjør et par smarte valg, så er du der!
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

La [tex]f: \mathbb{Z}^+ \to \mathbb{Z}^+[/tex] være en funksjon som tilfredstiller [tex]f(x f(y)) = yf(x)[/tex]. Bestem minste mulige verdi av [tex]f(2008)[/tex].
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

[tex]f(xf(y)) = yf(x)[/tex]

La [tex]x=0,y=0[/tex].

[tex]f(0f(0)) = 0f(0)[/tex]. [tex]f(0) = 0[/tex].

Når vi lar x=1:

[tex]f(f(y)) = yf(1)[/tex]

lar y = 1:

[tex]f(xf(1)) = f(x)[/tex]

og x=y=1:

[tex]f(f(1)) = f(1)[/tex]

Da er [tex]f(1)[/tex] et fikspunkt :)

Og nå rekker jeg dessverre ikke mer.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

0 inngår ikke her, sEirik. Z^+
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Løsningsforslag følger. Jeg vet ikke om dette er den mest elegante løsningen, men den skal ihvertfall besvare spørsmålet, og karakteriserer også alle løsninger av likningen.



Vi er gitt funksjonallikningen
[tex]f : \mathbb{Z}^+ \to \mathbb{Z}^+ \qquad \qquad f(xf(y)) = yf(x)[/tex]

Lemma 1: f(1) = 1
Bevis: Vi lar x=1. Da er f(f(y)) = yf(1). Dersom f(a) = f(b), ser vi at
[tex]f(a) = f(b) \\ f(f(a)) = f(f(b)) \\ af(1) = bf(1) \\ a = b[/tex]
Dermed har vi påvist injektivitet.

Hvis vi lar y=1, følger det at
[tex]f(xf(1))=f(x) \\ xf(1) = x \\ f(1) = 1[/tex]


Lemma 2: Et hvert element a i definisjonsmengden er gjennom f tilordnet et annet element i mengden, som vi skal kalle dets "invers" a*. Dette betyr at dersom a er et element i definisjonsmengden, vil f(a) = a*, og f(a*) = a.
Bevis: Siden f(1) = 1, vi vet nå at f(f(y)) = yf(1) = y. Dette betyr at dersom f(a) = a*, er f(a*) = f(f(a)) = a, og lemmaet følger.


Lemma 3: Funksjonen f er bijektiv
Bevis: Injektivitet er bevist for lemma 1.
Dersom vi er gitt et element a i definisjonsmengden, ser vi at vi kan finne en x slik at f(x) = a:
[tex]f(x) = a \\ f(f(x) = f(a) \\ x = f(a)[/tex]
Dermed har vi påvist surjektivitet - og altså bijektivitet.


Lemma 4: f(xy) = f(x) f(y)
Bevis: Vi ser dette ved å erstatte x med f(x) i likningen:
[tex]f(f(x)f(y)) = yf(f(x))=yx[/tex]
Ved å benytte funksjonen en gang til på begge sider av likhetstegnet, får vi resultatet.


Lemma 5: Enhver funksjon [tex]g : \mathbb{Z}^+ \to \mathbb{Z}^+[/tex] som tilfredsstiller lemmaene 1 til 4, tilfredsstiller funksjonallikningen.
Bevis: Anta at g tilfredsstiller lemmaene. Vi ser da at:
[tex]g(x g(y)) = g(x) g(g(y)) = yg(x)[/tex]


Lemma 6: La b være en funksjon vi kaller en basefunksjon for f, definert slik: [tex]b : \mathbb{P} \to \mathbb{P}[/tex], og tilfredsstiller lemma 1-4. En slik funksjon må eksistere for enhver f, og definerer f fullstendig.
Bevis: La alle p[sub]i[/sub] være primtall og s[sub]i[/sub] sammensatte tall.
Vi ser at lemmaene over impliserer:
[tex]f(p) = s = p_ 1 ... p_n \\ p = f(s) = f(p_1 ... p_n) = f(p_1) ... f(p_n)[/tex]
noe som er umulig, da p er prim. Funksjonen f sender altså primtall til primtall. Gitt en funksjon f, kan vi da konstruere en basefuksjon b ved å definere b(p) = f(p).

Gitt en basefunksjon b, kan vi så finne en unik funksjon f. Gitt et tall x, primtallsfaktoriser det, slik at [tex]x = p_1 ... p_n[/tex]. Definer så [tex]f(x) = b(p_1) .... b(p_n)[/tex] Det kan verifiseres at dette impliserer lemma 1-4, og dermed altså lemma 5.

En slik basefunksjon kan f.eks. være følgende: La det (2n-1)'te og (2n)'te primtallet være hverandres inverser.



Vi kan nå finne minste mulighet for f(2008). 2008 primtallsfaktoriseres som 2[sup]3[/sup]*251. Vi har vist at dette betyr at f(2008) = f(2)[sup]3[/sup]*f(251). Dersom b(2) = 2 og b(251) = 3, får vi minste mulige løsning f(2008) = 2[sup]3[/sup]*3 = 24.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Jepp, i det prinsippet det samme som vi gjorde!

http://cc.oulu.fi/~phasto/competition/problems.pdf
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Magnus skrev:0 inngår ikke her, sEirik. Z^+
Trodde [tex]Z^+[/tex] betydde [tex]\{0,1,2,...\}[/tex] jeg :P Og [tex]{\mathbb N} = \{1,2,3,...\}[/tex].

Men så kan man vel også ha bøker som lar [tex]{\mathbb N} = \{0,1,2,3,...\}[/tex].

Uansett er det aldri godt å si! Med mindre det er heeeeeeelt klart! Jeg har aldri sett [tex]Z^+[/tex]-notasjonen før, så jeg tippa jo.. *bortforklare*
Tommy H
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 14/11-2006 15:29
Sted: Moss

Fikk dere til oppgave 12?
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

sEirik: \mathbb{Z} !!!!!!! Gråter i sjela hver gang jeg kun ser Z;) Minner meg om atomnummer.

Tommy H: Jepp! En utfordring til fra den oppgavesamlinga kan jo være 10ern, ettersom den ikke krever annet en logikk.
nybegynner
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 21/01-2008 17:50

Finn alle funksjoner [tex]f:\mathbb{R}\rightarrow\mathbb{R}[/tex] slik at [tex]f(x+y)-f(x)-f(y)=f(xy)-f(x)f(y)[/tex].
Zivert
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 30/01-2008 09:33

Hmm, var ikke oppg 4 en "Realisten nøtt" for en stund tilbake?
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Karl_Erik skrev:Takktakk. Bare et lite spørsmål angående 4 b og c. Hvis vi tar 4 c for gitt, at c(x)^2 + s(x)^2 = 1, burde ikke 4 b da bli umulig, i og med at h(x) = 1, så det at h(x+y)=h(x) + h(y) hadde medført at 1=2? Eller misforstår jeg helt?
Beklager at jeg ikke så posten din. Jo du har rett, jeg har rettet feilen nå.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Zivert skrev:Hmm, var ikke oppg 4 en "Realisten nøtt" for en stund tilbake?
Del 1 av den var på Realisten for en stund tilbake ja, men den er jo strengt tatt over alt på nettet også. Rask google ga:

http://fi.wikibooks.org/wiki/Matemaattisia_ongelmia

Litt teit at de tok med den oppgaven..
Svar