Problemløsingsteknikker

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Mayhassen
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 374
Registrert: 30/03-2006 18:55
Sted: Brumunddal

Rekke 2 gir summen
[tex]S_n=\frac {n}{2n+1}[/tex]
Når vi lar den gå uendelig langt skulle den bli slik
[tex]\lim_{n \rightarrow \infty}\frac{n}{2n+1} = \lim_{n \rightarrow \infty}\frac{1}{2+\frac 1n} = \frac{1}{2}[/tex]
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Tusen takk for introduksjonen til disse prinsippene. Godt innlegg med lærerike henvisninger :]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Flotte løsninger, skill dem gjerne ut i egen tråd. Håper posten kan være til nytte. Kan muligens bygge på den senere, om det er noe interesse for det. :)
TrulsBR
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 19/04-2005 21:31
Sted: Trondheim

Jeg tenkte på å lage en egen tråd, men tenkte at det var like greit å "bumpe" denne litt, slik at nye kunne se den.
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 393
Registrert: 28/02-2008 19:29
Sted: Trondheim

TrulsBR skrev:...tenkte at det var like greit å "bumpe" denne litt, slik at nye kunne se den.
Glad you did!
Daofeishi skrev:Håper posten kan være til nytte. Kan muligens bygge på den senere, om det er noe interesse for det.
Interesse er det nok av! Ser forresten at du har flere lærerike poster rundt omkring på dette forumet. Setter pris på det. :)
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

TrulsBR skrev:Jeg tenkte på å lage en egen tråd, men tenkte at det var like greit å "bumpe" denne litt, slik at nye kunne se den.
Skjønner, men kanskje vi kan lage nye tråder for ettertiden, så folk som evt. ser denne tråden og har lyst til å prøve seg på en av oppgavene ikke får kastet et svar i ansiktet :)
TrulsBR
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 19/04-2005 21:31
Sted: Trondheim

Will do ;)
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Setter veldig pris på dette. Skal delta i runde 2 i abelkonkurransen rett over nyttår, og der får jeg bruk for alle problemløsningsteknikkene jeg klarer å lære meg. :D I alle fall om jeg skulle flakse meg videre til finalen også. Pleier ikke å klare en eneste finaleoppgave hittil, og det er vel fordi jeg ikke klarer å bevise en dritt, omtrent. Hadde tenkt å lage en post der jeg spør om tips og råd til problemløsningslektyre. Dere kjenner jo til Abelkonkurransen og hva det går i, så dersom noen har noen fine tips til denne type oppgaver, flere enn denne flotte tråden her, så skrik ut! :D

Takk for alt :P
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Dette forberedelsesheftet til Abelkonkurransen fra denne siden passer vel inn her.
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Jeg vil rett og slett bare anbefale deg å gjøre flest mulig oppgaver fra runde 2 og runde 1 fra tidligere år:)

Det fungerte for meg da jeg deltok!;)

EDIT: Jeg kom 3 år for sent ja:) Hvordan gikk det?;)
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Jeg har noen halvferdige artikler av typen daofeishi først la ut her som jeg vurderer å fullføre. Tanken var først å fremst å lage de til meg selv og noen venner som ville lese de, men kanskje noen her også vil synes de er interessante? I så fall så skal jeg prøve å skrive de ferdige å legge de ut. De handler for det meste om geometri og kombinatorikk i matematikkolympiader - legger ved et eksempel.
Vedlegg
pariso.pdf
(272.55 kiB) Lastet ned 1372 ganger
Svar