Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.
plutarco skrev:Enig i at det må finnes en enkel løsning. Hvis man snur på problemet og tenker seg at strikken hele tiden er 1 meter, men at larven går kortere og kortere, vil lengden larven går for hver gang være
[tex]1cm \\ \frac{1}{2} cm \\ \frac{1}{3}cm ...[/tex]
[tex]\sum_{1}^{\infty}\frac{1}{n}=\infty[/tex] så larven vil komme frem til enden.
Jeg tenkte meg en lignende fremgangsmåte, men kunne ikke helt forestille meg åssen jeg skulle sette den opp. Hadde i alle fall utgangspunktet i summen
plutarco skrev:Enig i at det må finnes en enkel løsning. Hvis man snur på problemet og tenker seg at strikken hele tiden er 1 meter, men at larven går kortere og kortere, vil lengden larven går for hver gang være
[tex]\sum_{1}^{\infty}\frac{1}{n}=\infty[/tex] så larven vil komme frem til enden.
Hm. Hvordan kommer man fram til at summen av følgen er uendelig?
Hm. Hvordan kommer man fram til at summen av følgen er uendelig?
Jaggu, da må vel oppgaven sies å være løst på den mest elegante måten. Og etter å ha sett svaret klandrer jeg ikke engang meg selv for å ikke ha løst den, så nå kan jeg sove om nettene igjen.
Forøvrig artig å bemerke seg:
(the first 10^43 terms sum to less than 100), så selv etter å ha beveget seg 10^43 cm har ikke stakkars larva kommet frem