Flertallet av dørene har en geit bak seg. Altså er det mest sannsynlig en geit bak døren du velger.
Nå forsvinner en dør som har en geit bak seg.
Sjansen for at du valgte en geit forblir den samme når en dør er eliminert fra spillet.
Siden det er mest sannsynlig at du valgte en geit først, er det også mest sannsynlig at du ikke valgte en bil.
Nå får du muligheten til å bytte til det du ikke valgte. Sjansen er størst for at du ikke valgte bilen. Altså bør du bytte.
De tre dørene
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Hvis du ikke klarer å overbevise deg selv så tegn et valgtre.
Nukleon: Hvor mange muligheter er det? Du har tre dører å velge mellom, velger du bil på første taper du, velger du geit vinner du, og velger du geit nummer 2 vinner du. Så for å vinne må du bare velge 1 av de 2 geitene hvis du velger å bytte.
Det er ingen grunn til å forkaste "sunt bondevett". Du kan egentlig glemme at verten åpner en dør med en geitbak , for å praksis er spillet slik; du velger en dør og får deretter muligheten til å ta den andre premien. Det er størst sjanse for at premien du valgte var en geit, så dermed er det også størst sjanse for at du får en bil når du bytter premie.
Ja, jeg ser det slik nå. Problemet var i grunnen at jeg hadde kjørt meg fast i en tenkemåte og det er jo som kjent vanskelig å nullstille seg og tenke helt fra starten av igjen.
For øvrig takk for forståelsen! Fikk endelig bukt med dette
For øvrig takk for forståelsen! Fikk endelig bukt med dette
Er det viktig, kan det også deriveres
-
- Dirichlet
- Innlegg: 199
- Registrert: 23/05-2008 16:44
- Sted: Bebyggelse
Japp. Trikset er å se på de to siste dørene som en samlet enhet da du får bilen som er i en av dem uansett hviss du bytter. (hvis det er en bil i en av dem da)
Forresten - matte er bare bondevett satt i system
Forresten - matte er bare bondevett satt i system

[tex]\sqrt{Alt \hspace9 ondt}[/tex]