For komplekse tall $x,y,z$, vis at
$|x+y|+|y+z|+|z+x|\leq |x|+|y|+|z|+|x+y+z|$
Atter en ulikhet
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Ulikheten innebærer å vise at
[tex]| x + y + z | + | x | + | y | + | z | - | x + y | - | x + z | - | y + z | \geq 0[/tex]
Ved Cauchy-Schwarz har man:
[tex]| x + y + z | + | x | + | y | + | z | - | x + y | - | x + z | - | y + z | \geq | x | + | y | + | z | - | x + y + z | \geq 0[/tex],
siden [tex]| x + y | + | x + z | + | y + z | \geq 2| x + y + z |[/tex],
Og ulikheten er sann siden [tex]| x | + | y | + | z | \geq | x + y + z |[/tex]. D.v.s. uttrykket øverst er [tex]\geq 0[/tex]
[tex]| x + y + z | + | x | + | y | + | z | - | x + y | - | x + z | - | y + z | \geq 0[/tex]
[tex]| x + y + z | + | x | + | y | + | z | - | x + y | - | x + z | - | y + z | \geq | x | + | y | + | z | - | x + y + z | \geq 0[/tex],
Og ulikheten er sann siden [tex]| x | + | y | + | z | \geq | x + y + z |[/tex]. D.v.s. uttrykket øverst er [tex]\geq 0[/tex]

[tex]i \cdot i \cdot i \cdot i = i \cdot i \cdot (-1) = (-1) \cdot (-1) = 1[/tex]
Redd dette ikke funker helt. Du har snudd trekantulikheten feil vei et sted.Norm skrev:Ulikheten innebærer å vise at
Nei, jeg har ikke det
Men jeg ser det er steg der som ikke er helt kosher.
Jeg prøver påny. Man har
[tex]| x + y + z | + | x | + | y | + | z | - | x + y | - | y + z | - | x + z | \geq 0[/tex],
man har også
[tex]-2 | x + y + z | + | x + y | + | y + z | + | x + z | \geq 0[/tex], så jeg legger denne ulikheten til den øverste og får
[tex]| x | + | y | + | z | - | x + y + z | \geq 0 \iff | x | + | y | + | z | \geq | x + y + z |[/tex]
Og siden dette er sant, må ulikheten stemme, vi går med andre ord ikke på en selvmotsigelse.

Jeg prøver påny. Man har
[tex]| x + y + z | + | x | + | y | + | z | - | x + y | - | y + z | - | x + z | \geq 0[/tex],
man har også
[tex]-2 | x + y + z | + | x + y | + | y + z | + | x + z | \geq 0[/tex], så jeg legger denne ulikheten til den øverste og får
[tex]| x | + | y | + | z | - | x + y + z | \geq 0 \iff | x | + | y | + | z | \geq | x + y + z |[/tex]
Og siden dette er sant, må ulikheten stemme, vi går med andre ord ikke på en selvmotsigelse.
[tex]i \cdot i \cdot i \cdot i = i \cdot i \cdot (-1) = (-1) \cdot (-1) = 1[/tex]
Dette stemmer ikke. Hvis vi rydder opp i den første ulikheten din, så er den ekvivalent medNorm skrev: [tex]| x + y + z | + | x | + | y | + | z | - | x + y | - | x + z | - | y + z | \geq | x | + | y | + | z | - | x + y + z | \geq 0[/tex],
$2| x + y + z | \geq | x + y | + | x + z | + | y + z | $
Altså har du snudd triangelulikheten feil vei.
Ulikheten kalles forresten Hlawkas ulikhet. To beviser kan finnes her: http://www.cut-the-knot.org/arithmetic/ ... awka.shtml