Abelfinalen 2015

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Gjest

plutarco skrev:
Gjest skrev:[

Alltid vært begeistret for ideen om å være i stand til å kunne løse disse/slike oppgavene. :P
Jeg har vært igjennom det meste av matematikk, men jeg tror aldri vil være i stand til å løse slike oppgaver/problemer, selv om jeg innrømmer at ønsket er stort.
Er da "bare" å øve seg på problemløsing på litt høyere nivå, så blir man etterhvert i stand til å løse oppgaver på dette nivået og over. Trikset er å ikke gi opp, selv etter timer med jobb. I tillegg er det masse standardtriks man bør kunne som gjør det mye lettere. Særlig gjelder det ulikheter.

Abelfinaleoppgavene er for øvrig endel lettere enn typiske IMO-oppgaver
Ja, du har helt rett. Øvelse gjør mester, og man skal aldri gi opp. Allikevel må man begynne ett sted, noe som kanskje er det vanskeligste? Da tenker jeg både på øvingen, men også oppgavene. F. eks hvordan kan man lære seg ulike triks?

Og det jeg mente med oppgavene, er når du ser ett uttrykk eller en oppgavetekst relatert til disse oppgavene, så er selve startskuddet problemet. Man må klare å få til starten, og deretter ta seg hen derfra. Knaskje på samme måte som å skyve i gang et tungt legeme? Det er tyngre å skyve i gang et tungt objekt, enn å holde skyvebevegelsen i gang. :D

Ville bare dele mine tanker, hehe. :mrgreen:
Svar