Fysikknøtt: Kast rett oppover

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gommle
Grothendieck
Grothendieck

Vi har en planet med masse M, radius r, og en ball med masse m. Planeten har en omdreiningstid på T.

Hvis vi nå kaster ballen rett opp (se bort i fra den horisontale farten omdreiningen tilfører ballen), hvor raskt må vi kaste den for at den skal lande på samme sted -- en omdreining senere? Anta at omdreiningstiden er lang nok til at endringen i gravitasjonsfeltstyrken under kastet er betydelig.

Se bort i fra luftmotstand.

Jeg har ikke løst denne selv, men har en anelse om at det kan bli noen gøyale diffligninger.

Edit: Hvis det blir vanskelig å løse algebraisk kan du bruke jordas masse, radius og omdreiningstid.
espen180
Gauss
Gauss
Sted: Trondheim

Til den som ikke har de tilstrekkelige fysikkunnskapene:

Den autonome differensialligningen

[tex]\ddot{x}=-\frac{GM}{(r+x)^2}[/tex]

må løses.
Gommle
Grothendieck
Grothendieck

Det samme kommer jeg frem til.

[tex]\ddot y + \frac{GM}{y^2} = 0[/tex]

Men jeg har ikke snøring på hvordan den løses.

Mathematica gir meg

[tex]y(t)\to \exp \left(\frac{c_1-2 u \text{erf}^{-1}\left(-\sqrt{\frac{2}{\pi }} \sqrt{u \left(c_2+t\right){}^2 e^{-\frac{c_1}{u}}}\right){}^2}{2u}\right),\qquad y(t)\to \exp \left(\frac{c_1-2 u \text{erf}^{-1}\left(\sqrt{\frac{2}{\pi }} \sqrt{u \left(c_2+t\right){}^2e^{-\frac{c_1}{u}}}\right){}^2}{2 u}\right)[/tex]

der u = GM.

Problemet mitt nå er å finne [tex]C_1,\, C_2[/tex] som tilfredstiller randkravene. y[0] = r, og y'[0] = x.[/tex]
Charlatan
Guru
Guru

En liknende oppgave: Hvor høyt går ballen dersom du kaster den med en fart v?
espen180
Gauss
Gauss
Sted: Trondheim

Gommle skrev:[tex]y(t)\to \exp \left(\frac{c_1-2 u \text{erf}^{-1}\left(-\sqrt{\frac{2}{\pi }} \sqrt{u \left(c_2+t\right){}^2 e^{-\frac{c_1}{u}}}\right){}^2}{2u}\right),\qquad y(t)\to \exp \left(\frac{c_1-2 u \text{erf}^{-1}\left(\sqrt{\frac{2}{\pi }} \sqrt{u \left(c_2+t\right){}^2e^{-\frac{c_1}{u}}}\right){}^2}{2 u}\right)[/tex]
Den der inneholder den inverse erf funksjonen. Den er ikke/element'r, dvs det finnes ingen analytisk løsning gitt i elementære funksjoner.
Gommle
Grothendieck
Grothendieck

Det kom jeg frem til også, så jeg antar jeg må løse den numerisk.

Noen tips til hvordan det kan gjøres i Mathematica eller andre program?
Laplace

Kanskje en Laplacetransformasjon er på sin plass?
Svar