2. Tre sirkler [tex]S_A, S_B[/tex] og [tex]S_C[/tex] har et felles skjæringspunkt O. Det andre skjæringspunktet mellom [tex]S_A[/tex] og [tex]S_B[/tex] er C, og tilsvarende defineres A og B på den opplagte måten. Linja AO skjærer [tex]S_A[/tex] i X, og linjene BO og CO skjærer henholdsvis [tex]S_B[/tex] og [tex]S_C[/tex] i Y og Z (der X, Y og Z alle er ulike O). Vis at [tex]\frac{|AY||BZ||CX|} {|AZ| |BX| |CY|} = 1[/tex].
3. Foran seg har Laura 2010 lamper som er koplet til 2010 knapper. Hun ønsker å finne ut hvilken lampe som er koplet til hver knapp. (Det sto ikke i oppgaveteksten, men jeg ble fortalt at det stemte at hver knapp hang sammen med en og bare én lampe og motsatt, og at Laura og Richard begge var klar over dette.) For å gjøre dette observerer hun hvilke lamper som lyser når Richard trykker på et utvalg av knappene. (Ikke å trykke på noen av knappene er også et mulig utvalg.) Richard trykker alltid på knappene samtidig, så lampene lyser samtidig også.
a) Anta at Richard velger hvilke knapper som skal trykkes på. Hva er største mulige antall kombinasjoner av knapper han kan trykke på før Laura kan finne ut hvilken lampe som er koplet til hver knapp?
b) Anta at Laura velger hvilke knapper som skal trykkes på. Ha er minste mulige antall kombinasjoner av forsøk hun må gjøre for at hun skal kunne finne ut hvilken lampe som er koplet til hver knapp?
4. Et positivt heltall kalles enkelt dersom den vanlige representasjonen av tallet i titallssytemet kun inneholder nuller og ettall. Finn minste positive heltall k slik at det for ethvert positive heltall n finnes enkle tall [tex]a_i[/tex] slik at [tex]n = a_1 \pm a_2 \pm \ldots \pm a_k[/tex].
For deltagerene kan vi jo også gjøre dette til en hvordan-gikk-det-tråd. For min del gikk det ikke så bra som jeg hadde håpet - jeg tror jeg løste oppgave 2 og oppgave 3a), men ellers fikk jeg nok ikke til noe særlig. Hvordan gikk det med dere?