sannsynlighet for "felles hygge"

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
kate
Fibonacci
Fibonacci

Først må jeg si at jeg håper ikke dette blir slettet selv om det kanskje er litt på kanten. Har blitt utfordret av en kollega til å komme med en likning på sannsynligheten for "felles hygge" på arbeidsplassen. Vi liker å teste hverandre men jeg er ganske så blank på sannsynlighetsberegninger.

Det jeg har så langt er følgende variabler har noe å si:
Tilbud
etterspørsel
anledning
lyst

Hvordan setter jeg det opp?

Hadde vært moro om jeg kunne få det til og imponere han, ikke at jeg trenger det da.
Markonan
Euclid
Euclid
Sted: Oslo

Vel, her er et forslag jeg kommer på i farten.

Sannsynlighet for at en begivenhet inntreffer er et tall mellom 0 og 1, der 0 er det absolutt ikke skjer og 1 er at det definitivt skjer.

Dette er en hendelse som påvirkes av 4 faktorer; tilbud, etterspørsel, anledning og lyst; heretter kalt t,e,a og l. Hvis vi antar at hver av disse teller like mye, kan vi uttrykke sannsynligheten slik:

[tex]P(\text{"felles hygge"}) = \frac{1}{4}t + \frac{1}{4}e + \frac{1}{4}a + \frac{1}{4}l \;=\; \frac{1}{4}(t+e+a+l)[/tex]

Hver av variablene t,e,a og l tildeles en styrkefaktor mellom 0 (ingenting) eller 1 (optimalt). F.eks hvis lyst er 0.8 eller 80% av maks, anledning er 0.05 eller 5% (er jo jobb!), etterspørsel er 0.7 og tilbud er 1 (man er vel alltid klar? :D), så får du:

[tex]P(\text{"felles hygge"}) = \frac{1}{4}(1 + 0.7 + 0.05 + 0.8) = \frac{1}{4}(2.55) = 0.6375[/tex], dvs 63.75% sannsynlighet for felles hygge. 8-)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
kate
Fibonacci
Fibonacci

Tusen takk, helt topp. Akkurat det jeg ville ha.
Markonan
Euclid
Euclid
Sted: Oslo

Bare hyggelig! :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
kate
Fibonacci
Fibonacci

hva slags regel er brukt her, og er det riktig måte å gjøre det på? ble kontret jeg. Søren.
Svar