Løs
[tex]2^{n^2} - 2^n = 5[/tex]
algebraisk.
Jeg trodde denne var lett og enkel, men sannelig ser det ut til at denne tok knekken på nattesøvnen min gitt. Aner ikke hvilket forum dette går inn i, så det kjøres inn her.
Interessant nøtt
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Mener du [tex]2^{(n^2)}[/tex] eller [tex](2^n)^2[/tex]? Om du (mot formodning) mente andre alternativ, kan du sette [tex]u=2^n[/tex] og løse den som en andegradslikning.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Antar du mener [tex]2^{n^2}[/tex].
Finn logaritmen til begge sider og samle alle ledd på venstre side.
[tex]n^2ln(2)-nln(2)-ln(5)=0[/tex]
Denne kan løses som enhver andregradslikning.
[tex]n=\frac{1}{2}\pm\frac{sqrt{(ln(2))^2+4ln(2)ln(5)}}{2ln(2)}[/tex]
Dette er dessverre ikke riktig.bartleif skrev:Antar du mener [tex]2^{n^2}[/tex].
The equations appear to involve the variables to be solved for in an \
essentially non-algebraic way.
Tror ikke du får løst denne algebraisk nei
essentially non-algebraic way.
Tror ikke du får løst denne algebraisk nei

http://projecteuler.net/ | fysmat
Om det ikke er [tex](2^n)^2[/tex] det er snakk om kan du nok si noe om at eventuelle løsninger må ligge i et visst intervall (deriver venstresiden og vis at den er voksende for store nok x), men noe eksakt uttrykk vet jeg ikke hvordan man skal kunne finne. Om det da ikke er snakk om heltallsløsninger, selvfølgelig - da er den jo triviell.
Beklager mitt frafall fra denne tråden:thmo skrev:Har du løyst den sjølv Lore?
Det første som er et must er å vise at den er monotont voksende ved å dobbeltderivere den og se at det ikke eksisterer noen n slik at den dobbeltderiverte er negativ.
Ettersom den er deriverbar, er den kontinuerlig. Om du tar n = 1, som gir f(1) = 0, og f(2) = 12, så har du bevist at det eksisterer en løsning som gir n = 5.
Og der sitter jeg bom fast gitt. Hørte med noen professorer, og de babla om noen uendelige rekker som kan gi et eksakt svar, men det var ikke noe jeg fikk helt med meg.
Og ja, jeg snakker om [tex]2^{(n^2)}-2^n = 5[/tex], ikke [tex](2^n)^2 -2^n = 5[/tex]. Hvis ikke hadde det bare vært barnemat :p
Lore