Algebra

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Emilga
Riemann
Riemann
Sted: NTNU

For distinkte x, y og z, finn tallverdien x/y:

[tex]\Large{\frac y{x-z} = \frac {x+y}z = \frac xy}[/tex]
Gustav
Tyrann
Tyrann

Emomilol skrev:For distinkte x, y og z, finn tallverdien x/y:

[tex]\Large{\frac y{x-z} = \frac {x+y}z = \frac xy}[/tex]
Sett w=x/y

Da får vi 2 ligninger;

yw+y=zw

y=yw^2-zw

Summering gir 0=w^2-w-2=(w+1)(w-2) så mulige løsninger er w=-1 og w=2, men w=-1 fører til at -z=0 så det går ikke.

Derfor er w=2 eneste løsning.

EDIT
Sist redigert av Gustav den 09/11-2009 15:10, redigert 1 gang totalt.
Emilga
Riemann
Riemann
Sted: NTNU

Virkelig?
Gustav
Tyrann
Tyrann

Emomilol skrev:Virkelig?
Har jeg gjort noen slurvefeil? Det gjør jeg ofte, så det hadde ikke akkurat overrasket meg.
Karl_Erik
Guru
Guru

Uten at jeg ser noen feil i plutarcos løsning kan jeg foreslå en alternativ en:

Siden [tex]\frac y {x-z}= \frac {x+y} z = \frac x y[/tex] har vi også at [tex]\frac {y+(x+y)} {(x-z) + z} = \frac x y[/tex], dvs [tex]\frac {x+2y} {x} = \frac x y[/tex], som gjentatt gir [tex] \frac {x+2y + x} {x+y} = \frac x y[/tex], dvs [tex]\frac x y = 2[/tex].
Gustav
Tyrann
Tyrann

Ja, nå ser jeg at min w=-1 svarer til z=0, som ikke går
FredrikM
Poincare
Poincare
Sted: Oslo
Kontakt:

Noen: Gjelder det generelt at hvis [tex]\frac{a}{b}=\frac{c}{d}=\frac{e}{f}[/tex] så er [tex]\frac{e}{f}=\frac{a+c}{b+d}[/tex]? Prøvde å vise dette for meg selv, men sa stopp.

Edit: Klarte å vise det, og poster beviset her for andre som ikke visste dette smarte algebraiske trikset:

Bruker at [tex]ad=bc[/tex]
[tex]\frac{a+c}{b+d}=\frac{\frac{bc}{d}+c}{b+d}=\frac{bc+cd}{bd+d^2}=\frac{c}{d}\frac{b+d}{b+d}=\frac{c}{d}=\frac{e}{f}[/tex]
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Karl_Erik
Guru
Guru

Ja, som du har vist gjelder det generelt at hvis to brøker er like er de også begge lik "summen" deres. Et alternativt bevis går på å definere [tex]\frac a b = \frac c d = k[/tex]. Vi har da selvfølgelig at [tex]a=kb[/tex] og [tex]c=kd[/tex], og vi får [tex]\frac {a+c} {b+d} = \frac {k(b+d)} {b+d} = k = \frac a b = \frac c d[/tex], og er ferdige.

EDIT: Selvfølgelig blir dette problematisk dersom [tex]b=-d[/tex], men ellers holder dette noe 'ulogiske' resultatet.
Svar