La [tex]f : [0,\infty) \to \mathbb{R}^+[/tex] være en kontinuerlig funksjon.
Bevis (eller motbevis) begge veier av pila:
[tex]\int^{\infty}_0 f(x) \rm{d}x<\infty \Leftrightarrow \lim_{x \to \infty} f(x) = 0[/tex]
Hva med:
[tex]\int^{\infty}_0 f(x) \rm{d}x<\infty \Leftrightarrow f[/tex] er begrenset
?
Funksjonsoppgave
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Blæh. Oppgaveteksten ble forandret mens jeg skrev. Har ihvertfall et moteksempel for første oppgave. [tex]f(x)=\frac 1{1+x}[/tex]. Denne går mot null når [tex]x\to \infty[/tex], men integralet divergerer.
For andre oppgave, er ihvertfall [tex]f(x)=\frac{1}{1+x}[/tex] et moteksempel mot påstanden [tex]\text{f er begrenset} \Rightarrow \int_0^\infty f(x) dx < \infty[/tex]
Nå gjenstår bare siste implikasjonspil. Litt tanke sier meg at det er det samme som å vise at [tex]\text{f begrenset} \Rightarrow \text{f^, begrenset}[/tex]. Jeg er litt for trøtt til å finne på noe bevis til denne påstanden nå, men jeg tror kanskje man kan bruke middelverdisetningen.
For andre oppgave, er ihvertfall [tex]f(x)=\frac{1}{1+x}[/tex] et moteksempel mot påstanden [tex]\text{f er begrenset} \Rightarrow \int_0^\infty f(x) dx < \infty[/tex]
Nå gjenstår bare siste implikasjonspil. Litt tanke sier meg at det er det samme som å vise at [tex]\text{f begrenset} \Rightarrow \text{f^, begrenset}[/tex]. Jeg er litt for trøtt til å finne på noe bevis til denne påstanden nå, men jeg tror kanskje man kan bruke middelverdisetningen.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Hvis [tex]\lim_{x\to\infty} f(x)=k>0[/tex] vil |[tex]f(x)-k|<\frac{k}{2}[/tex] for alle x>K (per def), så [tex]\int_{0}^{\infty}f(x)\,dx>\int_{K}^{\infty}f(x)\,dx>\int_K^{\infty}\frac{k}{2}\,dx=\frac{k}{2}\int_K^\infty\,dx=\infty[/tex]
Edit: retta opp ulikhetstegnet
Edit: retta opp ulikhetstegnet
Sist redigert av Gustav den 28/10-2009 00:50, redigert 1 gang totalt.
Ja, det er et poengCharlatan skrev:Men hva om grenseverdien ikke eksisterer?
Hvis vi f.eks. syr sammen funksjonen [tex]g(x)=\frac{1}{(x+1)^2}[/tex] med deler (som ligger over g(x)) av trekanter som er definert f.eks. med hjørner i koordinatene [tex](n,0)[/tex] , [tex](n+\frac{1}{n^2},0)[/tex] og [tex](n+\frac{1}{2n^2},1)[/tex] for alle heltall n, slik at vi får en kontinuerlig funksjon, så blir
[tex]\int_0^\infty f(x)\,dx<\sum_{n=1}^\infty\frac{1}{2n^2}+\int_0^\infty\frac{1}{(x+1)^2}\,dx<\infty[/tex]
mens [tex]\lim\, \sup\, f(x)=1\neq \lim\, \inf \,f(x)=0[/tex] så [tex]\lim_{x\to\infty}f(x)[/tex] eksisterer ikke.
Ideen på den nedre er i prinsippet det samme, bare at vi lager oss nye trekanter som vokser i høyden. La disse ha koordinater
[tex](n,0),(n+\frac{1}{n^3},0)[/tex] og [tex](n+\frac{1}{2n^3},n)[/tex] slik at arealene til disse blir
[tex]\frac{1}{2n^3}\cdot n=\frac{1}{2n^2}[/tex].
Syr vi sammen på analog måte som i første oppgave blir f kontinuerlig og ubegrenset mens integralet er endelig.
f(x) er nedad begrenset av 0.Charlatan skrev:Jepp, det er riktig.
Oppfølger:
For den samme f, vis at
[tex]\lim_{x \to \infty } f(x)[/tex] eksisterer [tex]\Rightarrow f[/tex] er begrenset.
La [tex]\lim_{x\to\infty}f(x)=k<\infty[/tex]. Da fins det en S slik at for alle x>S er f(x)<1+k, så f(x) er oppad begrenset på (S, [symbol:uendelig]).
Siden [0,S] er kompakt og vi vet at kontinuerlige bilder av kompakte mengder er kompakt (kompakt er ekvivalent med lukket og begrenset i R), så er f([0,S]) begrenset, så f(x) er begrenset på både [0,S] og (S, [symbol:uendelig])