Håper noen kan hjelpe meg litt med følgende stykke:
Deriver og dobbelderiver følgende:
1/2+3e^-2x
Står litt fast her...
Når jeg har derivert dette stykket får jeg svaret til å bli
-3e^-2x/4+12e^-2x+9e^-4x Stemmer dette?
Trenger litt hjelp til å derivere...
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Det stemmer nok ikke nei =)
Hvis vi kaller det for y=[tex]\; {1\over 2}\;+3e^{-2x}[/tex] Hvis du tenker på det som [tex]\;e^u\;[/tex] der [tex]u\;=\;-2x[/tex]
Da er jeg [tex]\;{du\over dx}\;=\;{d (-2x)\over dx}\;=\;-2[/tex]
Og hvis du gjør om et utrykk til en u så må du huske på å gange med den deriverte av kjernen. Sluttresultatet blir:
[tex]\;{dy\over du}\;=\;(3e^u)*{du\over dx}\;=\;(3e^{-2x})*-2\;=\;-6e^{-2x}[/tex]
[tex]{d^2y\over (dx)^2}[/tex] = Den dobbelderiverte = [tex]\;12e^{-2x}\;(der\;12=-6*{du\over dx}=-6*-2=12)[/tex]
Hvis vi kaller det for y=[tex]\; {1\over 2}\;+3e^{-2x}[/tex] Hvis du tenker på det som [tex]\;e^u\;[/tex] der [tex]u\;=\;-2x[/tex]
Da er jeg [tex]\;{du\over dx}\;=\;{d (-2x)\over dx}\;=\;-2[/tex]
Og hvis du gjør om et utrykk til en u så må du huske på å gange med den deriverte av kjernen. Sluttresultatet blir:
[tex]\;{dy\over du}\;=\;(3e^u)*{du\over dx}\;=\;(3e^{-2x})*-2\;=\;-6e^{-2x}[/tex]
[tex]{d^2y\over (dx)^2}[/tex] = Den dobbelderiverte = [tex]\;12e^{-2x}\;(der\;12=-6*{du\over dx}=-6*-2=12)[/tex]
-
- Pytagoras
ok , jeg har en bra en , it goes like this f (X) = 1000ln*100/P, jg har til og med vært hos læreren jeg skjønner den ikke
, setter pris på det om noen kunne forklare det , janhaa, det må være barnemat for deg !
, setter pris på det om noen kunne forklare det , janhaa, det må være barnemat for deg !
-
- Guru
Nei, det er ikke rart læreren ikke skjønner det, for det du skriver gir ganske enkelt ingen mening. For det første, hva mener du med uttrykket for f (X)? ln*100, hva skal det bety? Og hva ønsker du å finne ut av?
-
- Pytagoras
slurvefeil ....
Q ( P) = ln* 1000ln*100/p ,
jeg ønsker å finne ut regne metoden , å finne hvor denne etterspørselsfunksjonen avtar??
jeg ønsker å finne ut regne metoden , å finne hvor denne etterspørselsfunksjonen avtar??
Halla mattemarkis !mattemarkis skrev:slurvefeil ....
Trur fortsatt din Q(P) ikke stemmer,
fordi ln*1000 ikke er def. Bare tast ln gang med 1000 og d funker dårlig.
ln(1000) [symbol:tilnaermet] 6.91 [symbol:ikke_lik] ln*(1000). Antar her at * betyr gange (?).
Og evt ln(100/p) = ln(100) - ln(p) = 4.61 - ln(p) [symbol:ikke_lik] ln*(100/p). Hvis du forstår...
Vel, hvis du har en "normal" funksjon og skal finne hvor den avtar/øker mest, så dobbelderiver den.
Men mulig Q(P) er relatert til elastisiteten eller profittfunksjon, og da har vi jo formler for det da...

La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]