Geometri

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
tosken
Cantor
Cantor
Innlegg: 133
Registrert: 22/04-2006 19:09

En oppgave til noen som er litt mer geometrikyndige enn meg.

a)

Fra et punkt P utenfor en sirkel trekker vi to linjer. Den ene skjærer sirkelen i A og B, den andre skjærer sirkelen i A1 og B1.

1.Forklar at trekantene PAB1 og PA1B er formlike

2. Vis at PA * PB = PA1 * PB1

Bilde
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

1) I.o.m. at to periferivinkler på en sirkel som spenner over samme sirkelbue er like store, må vinkel AB[sub]1[/sub]P = vinkel A[sub]1[/sub]BP. Dette innebærer at to av vinklene i trekantene PAB[sub]1[/sub] og PA[sub]1[/sub]B er parvis like store. Følgelig må disse to trekantene være formlike.

2) Ettersom trekantene PAB[sub]1[/sub] og PA[sub]1[/sub]B er formlike, vil PB[sub]1[/sub]/PB = PA/PA[sub]1[/sub], som er ekvivalent med PA*PB = PA[sub]1[/sub]*PB[sub]1[/sub].
tosken
Cantor
Cantor
Innlegg: 133
Registrert: 22/04-2006 19:09

Tusen takk, nå forstår jeg :D . Kunne du forsøke å løse b og c også, jeg får ikke dette helt til. :oops:

b)

Et punkt P har avstanden 10 cm fra sentrum i en sirkel
med radius 7 cm. En linje gjennom P skjærer sirkelen
i Q og R slik at QR = 5 cm. Finn lengden av PQ.

Bilde

c)

Gitt en sirkel og en trekant innskrevet i sirkelen
(dvs. at alle hjørnene ligger på sirkellinja).
Buen BC = 80 grader , AB = 8 cm og AC = 10 cm.

1 Finn i trekanten.
2 Finn lengden av siden BC.
3 Finn gradtallet for buen AB.


Bilde
tosken
Cantor
Cantor
Innlegg: 133
Registrert: 22/04-2006 19:09

c) 1. Finn vinkel A i trekanten
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

b) La S og T være være skjæringspunktene mellom sirkelen og den rette linja som går gjennom P og sirkelens sentrum. Ved å sette x=PQ, får vi vha. av setningen vi beviste i oppgave a) at

PQ*PR = PS*PT

x(x + 5) = (10 - 7)*(10 - 7 + 2*7) osv.


c)

1) Her skjønner jeg ikke hva du mener.

2) La O være sentrum i sirkelen. Nå er det opplyst at sentralvinkelen BOC er 80[sup]o[/sup]. Periferivinkelsetningen sier at når en sentrumsvinkel og en periferivinkel spenner over samme sirkelbue, er sentrumsvinkelen dobbelt så stor som periferivinkelen. Altså må perifervinkelen BAC være 80[sup]o[/sup]/2 = 40[sup]o[/sup]. Nå kan du bestemme BC vha. av cosinussetningen.

3) Av periferivinkelsetningen følger at gradtallet til sirkelbuen AB er det dobbelte av vinkel C som kan finnes ved å anvende sinussetningen.
Gjest

Altså blir PQ lik 5.07 cm ?, og BC = 6.44 cm

Dermed blir gradtallet lik 106 ?
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Jeg kom frem til de samme tre svarene.
Svar