Definisjonsmengde
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Pytagoras
Jeg prøver å finne definisjonsmengden til funksjonen f(x) = tanx^2. Umiddelbart tenker jeg jo at dette bør være noe som: D_f = R \ (pi/2 + k*pi) der k er et element i heltallene Z, men fasit sier noe annet... Her står det at svaret er at det er alle x unntatt de som er på formen +- sqrt((2k + 1)*pi/2) der k = 0,1,2,3,... Hva er bakgrunnen for kvadratroten?
-
- Pytagoras
Her er en annen funksjon jeg sliter med å finne definisjonsmengden til: f(x) = sqrt(x+2)/ln(abs(x)). Jeg tenker at dette bør være D_f = [-2,0)U(0,∞) ved å se på betingelsene for teller og nevner hver for seg, men fasit sier D_f = [-2,-1)((-1,0)U(0,1)U(1,∞). Hva er "problemet" med -1 og 1? Hvorfor er ikke funksjonen definert her?
Ditt svar antar at funksjonen er $f(x) = \left( \tan x \right)^2$Bunnkvarken skrev: ↑21/09-2024 12:58 Jeg prøver å finne definisjonsmengden til funksjonen f(x) = tanx^2. Umiddelbart tenker jeg jo at dette bør være noe som: D_f = R \ (pi/2 + k*pi) der k er et element i heltallene Z, men fasit sier noe annet... Her står det at svaret er at det er alle x unntatt de som er på formen +- sqrt((2k + 1)*pi/2) der k = 0,1,2,3,... Hva er bakgrunnen for kvadratroten?
Fasitsvaret antar at funksjonen er $f(x) = \tan(x^2)$ som er konvensjonen når det ikke er en parentes der i dette tilfellet.
Du har tatt hensyn til rotfunksjonen, og du har tatt hensyn til at ln(0) ikke er definert. Men funksjonen er en brøk, og hva tillater vi ikke da?Her er en annen funksjon jeg sliter med å finne definisjonsmengden til: f(x) = sqrt(x+2)/ln(abs(x)). Jeg tenker at dette bør være D_f = [-2,0)U(0,∞) ved å se på betingelsene for teller og nevner hver for seg, men fasit sier D_f = [-2,-1)((-1,0)U(0,1)U(1,∞). Hva er "problemet" med -1 og 1? Hvorfor er ikke funksjonen definert her?
-
- Pytagoras
Aha, nevner kan så klart ikke være ln1=0.Takk for svar!