Trigonometrisk ligning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ylvam
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 25/06-2023 04:42

Har en trigonometrisk ligning her jeg står helt fast på: 6cosx+sqrt(30sinx)=0. Noen som har noen tanker?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg ville starta med å få cosinus og sinus på hver sin side av likhetstegnet, og deretter kvadrere begge sider.

Da skal du få noe slik som $30\sin(x) = 36\cos^2(x)$.

Deretter, gitt at $\cos^2(x) = 1-\sin^2(x)$ så får du bytta ut cosinusuttrykket med et nytt sinusuttrykk, slik at du nå bare har sinus.

Deretter, flytt alt over på én side igjen. Det skal da være en andregradslikning for $\sin(x)$.
Bilde
Mattebruker
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 474
Registrert: 26/02-2021 21:28

Andregradslikninga til Aleks855 her berre ei løysing (sin(x) = [tex]\frac{2}{3}[/tex] ) ettersom V[tex]_{sin}[/tex] = [ -1 , 1 ].
Likninga

sinx = [tex]\frac{2}{3}[/tex]

har ei løysing i 1. kvadrant og ei løysing i 2. kvadrant ( to vinklar med sum lik [tex]\pi[/tex] ( 180[tex]^{0}[/tex] ) har same sin-verdi ), men berre
ei av desse løysingane passar inn i den opphavelege likninga. Denne løysinga må nødvendigvis ligge i den kvadranten der sin og cos har motsett forteikn, m.a.o.
må den ligge i ... ?.... . kvadrant.
ylvam
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 25/06-2023 04:42

Takk! Ja, var litt slik jeg tenkte, men jeg fikk to svar og fasit sier at bare ett av de er riktige. Hvorfor er bare 2.412 og ikke 0.729 løsning?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

ylvam skrev: 26/06-2023 14:21 Takk! Ja, var litt slik jeg tenkte, men jeg fikk to svar og fasit sier at bare ett av de er riktige. Hvorfor er bare 2.412 og ikke 0.729 løsning?
Når vi kvadrerer ei likning, så får vi ofte en ekstra løsning som ikke tilfredsstiller den opprinnelige likninga.

Det er derfor viktig å sette prøve på svaret på slutten for å se om dette har skjedd.

Det funker å bare sette inn begge svarene i den opprinnelige likninga. Men den argumentasjonen Mattebruker gir her er ekstra elegant, fordi den betrakter at sin(x) og cos(x) må ha forskjellig fortegn. x=2.412 (i andre kvadrant) tilfredsstiller dette, men ikke x=0.729.
Bilde
Svar