Elastisk støt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
LeHas
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 10/09-2022 10:41

Hei, jeg trenger hjelp med denne oppgaven. Har prøvd å finne svaret men får det ikke til. Oppgave a har jeg gjort og i oppgave b så kom jeg fram til at farten til den lette kula er 10 m/s før støtet og 4 m/s etter støtet. Er dette riktig? Takk på forhånd
Kuler.PNG
Kuler.PNG (55.37 kiB) Vist 749 ganger
Mattebruker
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 456
Registrert: 26/02-2021 21:28

Vedr. spm. b:

Farta v[tex]_{0}[/tex] ( før støyten ) = [tex]\frac{\bigtriangleup s}{\bigtriangleup t}[/tex] = [tex]\frac{10 m}{ 2s }[/tex] = 5 m/s ( jamfør s-t-graf )

Farta v[tex]_{1}[/tex] ( etter støyten ) = [tex]\frac{\bigtriangleup s}{\bigtriangleup t}[/tex] = [tex]\frac{4 m - 10 m}{ 4s - 2s }[/tex] = - 3m/s ( kula skifter fartsretning )

Vedr. spm. c:

Sett M = 4[tex]\cdot[/tex] m ( massen til den minste kula ).

Finn farta u til den tunge kula etter kollisjonen.

Massefartbevaring gir

m v[tex]_{0}[/tex] + M [tex]\cdot[/tex] 0 = m v[tex]_{1}[/tex] + 4m [tex]\cdot[/tex] u [tex]\Rightarrow[/tex] ( : m ) u = ( v[tex]_{0}[/tex] - v[tex]_{1}[/tex])/4 = ( 5 - ( - 3 ) ) m/s / 4 = 2 m/s
LeHas
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 10/09-2022 10:41

Tusen takk
Svar