Arbeid - Fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
LeHas
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 10/09-2022 10:41

Hei, jeg trenger hjelp med denne oppgaven. Takk på forhånd.

En motorsykkel (inkludert føreren) med en masse på m = 200 kg kjører på en flat
vei med hastigheten v0 = 36 km/h . Den kjører deretter opp en bratt bakke, med en
høydeforskjell på h = 100 m . Farten har da økt til v1 = 72 km/h.

I oppgave a så måtte jeg finne de tre andre krefter som er tilstede. Jeg kom fram til tyngdekraften, kraften fra veien og kraften fra føreren. Men jeg vet ikke hvordan jeg kan gjøre oppgave b. Kan noen hjelpe meg?

b) Hva er det totale arbeidet som er utført på motorsykkelen av alle disse kreftene
tilsammen?
Mattebruker
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 457
Registrert: 26/02-2021 21:28

Vedr. spm. b:

Problemet løysast ved energivurdering: Arbeidet( W ) til alle krefter = [tex]\bigtriangleup[/tex]E[tex]_{mek}[/tex] = [tex]\bigtriangleup[/tex]E[tex]_{k}[/tex] + [tex]\bigtriangleup[/tex]E[tex]_{p}[/tex]

[tex]\bigtriangleup[/tex]E[tex]_{k}[/tex] = E[tex]_{k,slutt}[/tex] - E[tex]_{k,start}[/tex] = [tex]\frac{1}{2}[/tex]m( v[tex]^{2}[/tex] - v[tex]_{0}[/tex][tex]^{2}[/tex] )

v[tex]_{0}[/tex] = 36 km/h = 36[tex]\cdot[/tex] [tex]\frac{1000m}{3600 s}[/tex] = 10 m/s

v = 2[tex]\cdot[/tex]v[tex]_{0}[/tex] = 20 m/s

[tex]\bigtriangleup[/tex]E[tex]_{p}[/tex] = E[tex]_{p,slutt}[/tex] - E[tex]_{p,start}[/tex] = m g h [ E[tex]_{p}[/tex] = ( pr. def. ) 0 på flat veg ]
Svar