Fysisk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Fysiskergøy
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 17/09-2021 15:41

Hei!

jeg trenger hjelp med å løse en del oppgaver som jeg ikke helt skjønner i fysisk.
En vogn triller på et horisontalt underlag med farten v= 2,0 m/s mot høyre. Den kommer til en liten bakke som skrår opp mot et nytt horisontalt plan som ligger høyden hhøyere enn det første. Vi ser bort fra all friksjon.
a) Høyden her 0,20 m. Hvilken fart har vognen når den ikke lenger er i bakken?
b) Høyden her nå 0,30 m. Hvilken fart har vognen når den ikke lenger er i bakken?
Har brukt forskjellige bevegeleseligning og får ikke det til å stemme.
ddybing
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 15/05-2019 19:24

Hei!

Denne oppgaven er ikke så vanskelig som den ser ut som. Du skal finne hastigheten til vogna når den er på neste plan (dvs, når den er 0.20m og 0.30m over opprinnelige plan).
Her er det kun tyngden som gjør et arbeid, da det er ingen friksjon eller andre motkrefter og vogna har konstant fart på det opprinnelige planet.
Her kan du for eksempel bruke formelen for bevaring av energi i tyngdefelt:
[tex]\frac{1}{2} mv_1^2 + mgh_1 = \frac{1}{2}mv_2^2 + mgh_2[/tex]


Det skal sies at i b) så vil du få en liten "overraskelse", men den lar jeg deg finne ut av :)

Håper det kan hjelpe deg på vei :)
Fysiskergøy
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 17/09-2021 15:41

Hei igjen,

Da har jeg prøved løsning du ga meg, og dette er svaret jeg fikk

v=v1+2gh1
v2=(Kvadratrot)(2.0m/s)^2+2.9,81N/kg *0.20m=2.8m/s
og på B så fikk jeg 3,144 m/s er jeg på rette sporet?

Trenger viste hjelp med denne også^^
En sprettball med masse 80 gram blir sluppet fra en høyde på 1,00 m rett ned mot et horisontalt hardt golv. Startfarten er null. Vi ser vekk fra luftmotstand.
a) a)Hvilken fart har ballen rett før den treffer gulvet?
det ballen forlater gulvet på tur opp igjen har den mistet 10 % av farten som den hadde da den traff gulvet.
b)Hvor høyt spretter ballen opp fra gulvet?
jos
Galois
Galois
Innlegg: 561
Registrert: 04/06-2019 12:01

Igjen kan du bruke formelen for bevaring av energi i tyngdefelt:

$mv_1^2 +mgh_1 = mv_2^2 +mgh_2$. Sett $v_1 = 0$ og $h_2 = 0$ og løs for $v_2$

Deretter finner du 90% av $v_2$ og bruker formelen ovenfor for å finne den nye $h_2$.
ddybing
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 15/05-2019 19:24

Fysiskergøy skrev: 21/09-2021 23:50 Hei igjen,

Da har jeg prøved løsning du ga meg, og dette er svaret jeg fikk

v=v1+2gh1
v2=(Kvadratrot)(2.0m/s)^2+2.9,81N/kg *0.20m=2.8m/s
og på B så fikk jeg 3,144 m/s er jeg på rette sporet?
I oppgave A så har du feil fortegn på det andre leddet som da gir feil svar, svaret skal bli ~0.28m/s, ellers har du regnet riktig.
Som du sikkert ser så er da oppgave B feil. Vogna skal opp et enda høyere plan enn i A og kan da 1) ikke ha høyere hastighet enn i oppgave A og 2) ikke høyere hastighet enn den hadde i utgangspunktet.

Vis gjerne utregningen din på B, så kan vi se hva som har gått galt der. Mulig du har brukt feil fortegn der også? Husk å bytte fortegn når du flytter ledd fra en side av likningen til en annen.
Fysiskergøy
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 17/09-2021 15:41

Hei, jge gjøre et feil i utregning, men det ordnet seg til slutt fikk svaret -1886 på B.

Har masse spørsmål angående en oppgave jeg sliter med og lurte på om jeg kunne få litt hjelp? :D
Prøvde forskjellige utregning, men for ikke ligning til å stemme.

En stein faller fra en klippe ved sjøen (se figuren under).En person observerer at siste tredjedelen av fallet fra klippen til vannoverflaten tar 1,30 s.

Finn H=? 2/3 av høyden


Hvor langtover vannoverflaten befinner klippen seg?Sebort fra luftmotstanden oganta at farten til steinen når den starter å falle er 0 m/s.

Takk i forkant
Fysiskergøy
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 17/09-2021 15:41

Brukte bevegelse ligning 2 s=vot+1/2at^2, der jeg fikk dette til svaret 24.9m, noe som jeg synes er alt for lavt tall
Garlandhnvd
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 17/11-2021 08:08

formula for conservation of energy in gravitational fields:
7zip
Sist redigert av Garlandhnvd den 16/12-2021 06:38, redigert 1 gang totalt.
Mattebruker
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 456
Registrert: 26/02-2021 21:28

La h[tex]_{1}[/tex] vere fallhøgda på første delen ( [tex]\frac{2}{3}[/tex] ) og h[tex]_{2}[/tex] fallhøgda på siste delen ( [tex]\frac{1}{3}[/tex] ) av fallet.
Falltida t[tex]_{2}[/tex] på siste delen av fallet er oppgitt.

Finn falltida t[tex]_{1}[/tex] på første delen av fallet.

Veglikn. for fritt fall gir

( 1 ) s[tex]_{1}[/tex] = [tex]\frac{1}{2}[/tex] g t[tex]_{1}[/tex][tex]^{2}[/tex]

( 2 ) s[tex]_{1}[/tex] + s[tex]_{2}[/tex] = [tex]\frac{1}{2}[/tex] g ( t[tex]_{1}[/tex] + t[tex]_{2}[/tex])[tex]^{2}[/tex]

( 2 ) : ( 1 ) gir

[tex]\frac{s_{1} + s_{2}}{s_{1}}[/tex] = [tex]\frac{3}{2}[/tex] = [tex](\frac{t_{1} + t_{2}}{t_{1}})^{2}[/tex]

Vegen vidare: Trekk ut kvadratrota på begge sider , o.s.b.......
Svar