Räkna ut intäkt per användare

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Kotten
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 18/08-2021 08:21

Hej köra grannar, jag vänder mig till er med en fråga då ni inte bara har de bästa olympierna utan som Magnus Carlsen har bevisat även de skarpaste hjärnorna.

Jag behöver lite hjälp med att få ihop en ekvation.

Säg att du har 1000 användare som betalar 10 kr per månad till dig för en tjänst. (ett abonnemang likt Spotify)
För varje månad som går så säger i snitt 3% upp sitt abonnemang. Alltså slutar 30 personer att betala 10 kr per månad.

Men varje månad tillkommer 30 nya personer som betalar dig 10 kr. Så nettointäkten per månad är den samma då användarantalet är konstant 1000 st. Efter 60 månader avslutas tjänsten automatiskt.
Hur räknar jag ut snittet för nettointäkten per användare i följande scenario?
Det kommer finnas användare som betalar 10 kr * 60 månader, alltså 600 kr. Men det kommer också finnas användare som avslutar tjänsten efter månad 1, alltså en intäkt på 10 kr* 1 mån.

Det jag är ute efter är alltså att hitta en ekvation enligt datan ovan som säger att den beräknade intäkten för de 30 personerna som går med varje månad är exempelvis 30 *10 kr * t.ex. 27 månader = 8.100 kr i intäkter per månad.

Hoppas ni begriper?
Kotten
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 18/08-2021 08:21

Ni kan väl inte mena att det här var för klurigt för er?
Svar