Statistikk oppgave Fagskolen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Sondreaas
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 09/04-2021 08:16

Heisann,

Jeg lurer på om vi kan se på denne sammen? Jeg har begynt og regner med at det jeg har gjort er korrekt, MEN som det fremkommer i oppgaveteksten, " Alle elevtall og prosenttall i denne oppgaven er gjennomsnittstall"
Isåfall, alle de beregningene jeg har gjort er jo da bare gjennomsnittlige (det er mulig jeg gjør det litt for komplisert for meg selv, he he .

Oppgave 2 (2 poeng for a,b og c - 3 poeng for d og e)
Alle elevtall og prosenttall i denne oppgaven er gjennomsnittstall.
I perioden 2005 - 2011 var det hvert skoleår til sammen 2 500 elever ved fire bestemte videregående skoler, og 45 prosent av elevene var gutter.

a) Hvor mange gutter og hvor mange jenter var det hvert skoleår på disse skolene?
Elevenes røykevaner ble undersøkt på de fire skolene. I skoleåret 2005/2006 røykte 8 prosent av jentene og 12 prosent av guttene.

b) Hvor mange elever røykte i skoleåret 2005/2006?

c) Hvor mange prosent av elevene røykte?

Blant jentene gikk antall røykere opp med 6,5 prosent hvert skoleår.
d) Hvor mange jenter røykte i 2010/2011? Her har jeg benyttet Geogebra for å beregne vekstfaktoren

Blant guttene gikk antall røykere ned med 3 prosent hvert skoleår. Vi antar at dette fortsetter
også etter 2011, og at skolene fortsatt har like mange gutter hvert skoleår.

e) I hvilket skoleår vil antall gutter som røyker, komme under 100?
Forklar fremgangsmåten du bruker. (Her har jeg også benyttet Geogebra for å beregne vekstfaktoren, og kommet frem til at 10 år etter skoleåret 2005/2006 er det 99 av guttene som røyker

Regner med at det er noen smarte hoder her ute

Sondre.
jos
Galois
Galois
Innlegg: 561
Registrert: 04/06-2019 12:01

Hei igjen!

Jeg fikk samme svar som deg på spørsmål e): antall gutter som røyker blir mindre enn 100 i det tiende året.

Men da skulle vel de tidligere spørsmål også være grei skuring? Litt i villrede om hva du lurer på her!
Sondreaas
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 09/04-2021 08:16

Jeg lurte egentlig på om man måtte regne anderledes når de sto at alle tall var gj.snittstall.
I værste fall var hele oppgaven min feil :shock:
men siden du også fikk mindre enn 100 i det tiende året skulle man kanskje kunne gå ut fra at jeg har regnet rett.

Takk for svar!
Sondre.
Svar