Fysikk person kasse/heis og badevekt newtons lover

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest222

En person står på en badevekt inne i en kasse og holder tauet stramt. Tauet er festet i kassen som går gjennom en trinse som er festet i taket og så holder personen som står inne i kassen og på badevekten tauet stramt. Både kassen, personen og badevekta har oppgitt en masse. Alt står i ro, dermed vet jeg at newtons 1.lov skal brukes her.

Det jeg sliter med er hvordan kreftene virker og hvordan jeg skal tegne dem.
Feks. så virker jo på personen på badevekta med G og N virker tilbake fra badevekta på personen. Så er det vel kanskje slik at badevekta virker på kassen og kassen på badevekta? Men hva så med kassen, tauet og personen som egentlig holder alt sammen?
Gjest777

Hvordan har du regnet ut f.eks. hva badevekten viser i dette tilfellet?
Gjest222

Gjest777 skrev:Hvordan har du regnet ut f.eks. hva badevekten viser i dette tilfellet?
Jeg har ikke regenet ut noen ting, men jeg vet at summen av kreftene delt på g (tyngdekraften) er det badevekta viser. Det jeg lurer på er hvordan kreftene virker/ hvordan jeg skal tegne dem, for å kunne finne et svar.
Svar