sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Stingr

er det noen som har mulighet til å hjelpe meg med denne oppgaven? på forhånd tusen takk

Vi planter 10 grantrær. Sannsynligheten for at et grantre kan brukes til juletre er 0.4. La X angi antall av de 10 grantrærne som kan benyttes til juletre.
(a) Hvilken sannsynlighetsfordeling kan benyttes for å beskrive X?
(b) Hva er sannsynligheten for ingen av de 10 trærne kan brukes til juletre?
(c) Hva er sannsynligheten for at minst ett kan brukes til juletre? (d) Hva er sannsynligheten for at minst 5 kan brukes til juletre?
(e) Hva er forventning og varians til X?
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Stingr skrev:er det noen som har mulighet til å hjelpe meg med denne oppgaven? på forhånd tusen takk

Vi planter 10 grantrær. Sannsynligheten for at et grantre kan brukes til juletre er 0.4. La X angi antall av de 10 grantrærne som kan benyttes til juletre.
(a) Hvilken sannsynlighetsfordeling kan benyttes for å beskrive X?
(b) Hva er sannsynligheten for ingen av de 10 trærne kan brukes til juletre?
(c) Hva er sannsynligheten for at minst ett kan brukes til juletre? (d) Hva er sannsynligheten for at minst 5 kan brukes til juletre?
(e) Hva er forventning og varians til X?
Jeg kan muligens hjelpe deg litt i gang.
Her kan vi se på hver planting som et delforsøk med en gitt sannsynlighet for "suksess". Og vi ser bare på to mulige utfall, nemlig "kan brukes" eller "kan ikke brukes". Dersom vi da antar at sannsynligheten for er lik i hvert delforsøk (altså at delforsøkene er uavhengige av hverandre), kan vi bruke binomisk sannsynlighetsfordeling.
Det er "nøkkelen" til å løse resten av oppgaven.
stingr

tusen takk for hjelpen da fant jeg ut av det
Svar