statistikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Kathr

hei er det noen som har mulighet til å hjelp meg med denne. vett ikke heilt hvordan jeg skal starte.

Et forsikringsselskap mistenker at en type brannalarm ikke fungerer som den skal. Produsentensender alarmen til brannteknisk laboratorium i Trondheim for testing. Test av en brannalarm viserat den vil varsle brann i 91 % av tilfellene. Men den vil også varsle når det ikke er brann. Dette skjer i 10 % av tilfellene. Benytt B for å angi hendelsen «Brann» og A for hendelsen «Alarm utløser». Anta sannsynlighetenfor brann et gitt tidspunkt er 7 %. Hva er sannsynligheten for hendelsen «Ikke brann»?
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

Her er det masse informasjon som er irrelevant til spørsmålet (regner med det er flere spørsmål senere?).

Vi vet at det er $7\%$ sannsynlighet for at det er brann. Det må bety at det er $93\%$ sannsynlig at det ikke brenner.
Kathr

takk for svar, ja det er flere deloppgaver: Bruk informasjonen ovenfor til å svare på (a)-(c), og bruk deretter resultatene fra (a) og (b) til å svare på resten.(b) Lag en krysstabell for hendelsene A og B og finn sannsynligheten for de fire disjunkte hen-delsene i denne tabellen.(c) Lag et hendelse-tre som starter med B. Finn alle sannsynlighetene langs grenene i treet og sjekk at du får samme sannsynlighet for de fire disjunkte hendelsene under (b).(d) Hva er sannsynligheten for at det ikke er oppstått brann og alarmen heller ikke utløser?(e) Om alarmen utløser, hva er sannsynligheten for brann?(f) Om brann, hva er sannsynligheten for at alarmen utløser?

syntes denne var så vanskelig å få tak på hvor skal jeg starte er det jeg sitter igjen med når jeg skal gjøre den.
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

Jeg kan hjelpe deg litt igang med krysstabellen:

Bilde

Ser du hvordan resten vil bli?
Svar