Bevegelsesligning forklaring

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
hjelmseth

Heisann!

Har en oppgave her til innlevering, og sliter med den ene oppgaven som går ut på å finne akselerasjonen til et objekt etter en viss tid.

Følgende; Et objekt som har start fart 4 m/s, beveger seg 48m på 4 sekunder. Vet hvilken formel jeg skal bruke, men klarer ikke vri om likningen...

Noen her som kunne hjulpet meg?
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Dersom vi antar at akselerasjonen er konstant:

$$s(t) = s_0 + v_0 t + \frac 12 at^2 $$.

$s(t = 4s) = 48m$, $s_0 = 0m$, $v_0 = 4 m/s$ og $t = 4 s$.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

hjelmseth skrev:Heisann!

Har en oppgave her til innlevering, og sliter med den ene oppgaven som går ut på å finne akselerasjonen til et objekt etter en viss tid.

Følgende; Et objekt som har start fart 4 m/s, beveger seg 48m på 4 sekunder. Vet hvilken formel jeg skal bruke, men klarer ikke vri om likningen...

Noen her som kunne hjulpet meg?
[tex]s=v_ot+0,5at^2\\ ...\\ a=4\,(m/s^2)[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
hjelmseth

Jeg har satt inn alt, men jeg får ikke vridd den om for å finne a.. Vet ikke hvordan likningen skal løses for å finne a for å si det rett ut.
josi

hjelmseth skrev:Jeg har satt inn alt, men jeg får ikke vridd den om for å finne a.. Vet ikke hvordan likningen skal løses for å finne a for å si det rett ut.
Når du setter inn for tid, startfart og tilbakelagt strekning, får du følgende likning:

$48 = 4\cdot 4 + \frac{1}{2}a\cdot 4^2$

Deler på 16 på begge sider

$3 = 1 + \frac{1}{2}a$

Flytter 1 over og ganger med på begge sider

$a = 4$
Svar