Komplekse tall og komplekse røtter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
123oyo
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 13/09-2020 14:49

Hei
jeg har fått denne oppgave (se bilde)

noen gode forslag til hvordan jeg kan løse den
tenkte først jeg kunne faktorisert utrryket slik at jeg endte opp med
z = 0
z = -1
z = sqrt(-25)
men hvilken røtter er det jeg skal finne, fjerderøtter siden det er et fjerdegradspolynom? eller er jeg helt på vil spor
Vedlegg
Skjermbilde.PNG
Skjermbilde.PNG (62.07 kiB) Vist 1031 ganger
Mattebruker

f( z ) = z[tex]^{4}[/tex] + z[tex]^{3}[/tex] + 25z[tex]^{2}[/tex] + 25 z = z[tex]^{3}[/tex] ( z + 1 ) + 25z( z + 1 ) =

( z +1 ) ( z[tex]^{3}[/tex] + 25 z ) = ( z +1 ) * z * ( z + 5i )( z - 5i )

a) Finn alle røtene:

f( z ) = 0 [tex]\Leftrightarrow[/tex] ( Produktregelen: a [tex]\cdot[/tex] b = 0 [tex]\Leftrightarrow[/tex] a = 0 [tex]\vee[/tex] b = 0 ) z + 1 = 0 ..........o.s.v.
Gjest

Mattegjest skrev:f( z ) = z[tex]^{4}[/tex] + z[tex]^{3}[/tex] + 25z[tex]^{2}[/tex] + 25 z = z[tex]^{3}[/tex] ( z + 1 ) + 25z( z + 1 ) =

( z +1 ) ( z[tex]^{3}[/tex] + 25 z ) = ( z +1 ) * z * ( z + 5i )( z - 5i )

a) Finn alle røtene:

f( z ) = 0 [tex]\Leftrightarrow[/tex] ( Produktregelen: a [tex]\cdot[/tex] b = 0 [tex]\Leftrightarrow[/tex] a = 0 [tex]\vee[/tex] b = 0 ) z + 1 = 0 ..........o.s.v.
Er det et triks å bruke konjugatsetningen på (z[tex]^{2}[/tex]+5[tex]^{2}[/tex]) ved da å legge "i" bak b? Funker dette alltid?
Mattebruker

Svaret på ditt spørmål : JA !

z[tex]^{2}[/tex] + 5[tex]^{2}[/tex] = z[tex]^{2}[/tex] - ( - 1 ) 5[tex]^{2}[/tex] = ( -1 = i[tex]^{2}[/tex] ) = z[tex]^{2}[/tex] - ( 5i )[tex]^{2}[/tex] = ( konjugatsetninga ) ( z + 5i ) ( z - 5i )
Svar