Parameter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Den ukjente99
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 30/08-2020 17:04

Hei!

Er det noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven?
Vedlegg
parameter.PNG
parameter.PNG (54.99 kiB) Vist 1525 ganger
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Den ukjente99 skrev:Hei!

Er det noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven?
Regner med at dette er en øving, så kan slenge deg et bein, men løser ikke hele oppgaven for deg.

Følgende teorem kan være nyttig

Anta at vi har et lineært likningssystem med $n$ likninger og $n$ ukjente og la $A$ være koeffisientmatrisen til systemet. Hvis $\textrm{det}(A)\neq0$ har systemet nøyaktig én løsning. Hvis $\textrm{det}(A)=0$ har likningssystemet enten ingen eller uendelig mange løsninger. Determinanter kjenner du fra videregående, så det blir vel neppe et problem.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Determinanter kjenner du fra videregående, så det blir vel neppe et problem.
determinanter er vel ikke vgs-pensum!?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Janhaa skrev:
Determinanter kjenner du fra videregående, så det blir vel neppe et problem.
determinanter er vel ikke vgs-pensum!?
Joda, determinanter undervises i kapittelet om vektorprodukt og rom-geometri (dog ikke i en tradisjonell lineær-algebra fashion, men mer geometrisk rettet, allikevel skal ikke det å regne ut en determinant være spesielt vanskelig). Det er første delkapittel, altså 5.1 i Sinus R2, hvis vi skal være presise.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Kay skrev:
Janhaa skrev:
Determinanter kjenner du fra videregående, så det blir vel neppe et problem.
determinanter er vel ikke vgs-pensum!?
Joda, determinanter undervises i kapittelet om vektorprodukt og rom-geometri (dog ikke i en tradisjonell lineær-algebra fashion, men mer geometrisk rettet, allikevel skal ikke det å regne ut en determinant være spesielt vanskelig). Det er første delkapittel, altså 5.1 i Sinus R2, hvis vi skal være presise.
Lenge sida jeg har vært på vgs. Har ikke den boka, men fant det i formelsamlinga (Gyldendals) blant vektorprodukt i R2 ja... da vet jeg det...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Den ukjente99
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 30/08-2020 17:04

Hei!

Takk for hjelpen :-)
Svar