Partiell derivasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
yoghurtoth
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 24/01-2020 13:52

Jeg prøver å lære om partiell derivasjon på khanacademy.org, men sliter med å forstå følgende eksempel, som tar utgangspunkt i funksjonen [tex]f(x,y)= \frac{1}{5}(x^2-2xy)+3[/tex]:
Partiell1.jpg
Partiell1.jpg (62.13 kiB) Vist 1310 ganger
Jeg regner med at y i 2xy "forsvinner" fordi man deriverer med hensyn på y, men hvordan blir [tex]x^2[/tex] til 0? x skal vel behandles som en konstant når man deriverer med hensyn på y, så jeg ville tippet at [tex]x^2[/tex] skulle bli stående.
Eller er det nettopp fordi x behandles som en konstant, og at [tex]x^2[/tex] står alene (dvs "mangler" en y-faktor) at [tex]x^2[/tex] blir null?
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

yoghurtoth skrev:Jeg regner med at y i 2xy "forsvinner" fordi man deriverer med hensyn på y, men hvordan blir [tex]x^2[/tex] til 0? x skal vel behandles som en konstant når man deriverer med hensyn på y, så jeg ville tippet at [tex]x^2[/tex] skulle bli stående.
Eller er det nettopp fordi x behandles som en konstant, og at [tex]x^2[/tex] står alene (dvs "mangler" en y-faktor) at [tex]x^2[/tex] blir null?
Ja, det siste du skriver her stemmer. Husk at i "vanlig derivasjon" så er den deriverte av en konstant lik 0. Og siden vi her behandler $x$ som en konstant blir da også den deriverte av denne null.
yoghurtoth
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 24/01-2020 13:52

SveinR skrev:
yoghurtoth skrev:Jeg regner med at y i 2xy "forsvinner" fordi man deriverer med hensyn på y, men hvordan blir [tex]x^2[/tex] til 0? x skal vel behandles som en konstant når man deriverer med hensyn på y, så jeg ville tippet at [tex]x^2[/tex] skulle bli stående.
Eller er det nettopp fordi x behandles som en konstant, og at [tex]x^2[/tex] står alene (dvs "mangler" en y-faktor) at [tex]x^2[/tex] blir null?
Ja, det siste du skriver her stemmer. Husk at i "vanlig derivasjon" så er den deriverte av en konstant lik 0. Og siden vi her behandler $x$ som en konstant blir da også den deriverte av denne null.
Da forstår jeg det bedre :) Takk for svar!
Svar