Vis at 3n^2 – 3n er delelig med 6 for alle hele tall n. Jeg har faktorisert uttrykket til 3*n (n-1). Hva skal jeg gjøre videre?

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Siden $3$ er en faktor i uttrykket ditt, vet du at det er delelig med $3$. Det vil være delelig med $6$ dersom $2$ også er en faktor i uttrykket ditt, siden $6=3\cdot 2$. Kan du forklare at $2$ må være en faktor i uttrykket?022020 skrev:Hei! håper noen kan hjelpe meg å bevise følgende påstand:
Vis at 3n^2 – 3n er delelig med 6 for alle hele tall n. Jeg har faktorisert uttrykket til 3*n (n-1). Hva skal jeg gjøre videre?
SveinR skrev:Siden $3$ er en faktor i uttrykket ditt, vet du at det er delelig med $3$. Det vil være delelig med $6$ dersom $2$ også er en faktor i uttrykket ditt, siden $6=3\cdot 2$. Kan du forklare at $2$ må være en faktor i uttrykket?022020 skrev:Hei! håper noen kan hjelpe meg å bevise følgende påstand:
Heisann Josi!josi skrev:En utmerket fremstilling av et induksjonsbevis! Men er det ikke litt som å gå over bekken etter vann da poenget med at k*(k+1) må inneholde faktoren 2, allerede er tilstede i den opprinnelige formelen
3*n*(n-1)?
Hei igjen!josi skrev:Takk for et innholdsrikt og interessant svar. Jeg er selvsagt enig i at matematiske bevis krever en klargjøring av (ofte) stilltiende antakelser og forutsetninger. Min lille spøkefulle innsigelse mot det induksjonsbeviset du fremla, var at for å avgjøre om 3k*(k+1) er delelig med 6, må man innse at
k*(k+1) er delelig med 2. Men denne innsikten kunne vært anvendt allerede ved å studere utgangsformelen 3n*(n-1) slik at et induksjonsbevis ikke er nødvendig, noe du selvsagt er klar over.
På den annen side, hvis denne innsikten om konsekutive tall ikke er til stede, vil ikke dette induksjonsbeviset være til hjelp, fordi man da ikke innser at k*(k+1) er delelig med 2.
Derfor kunne man kanskje si at i det første tilfellet går man over bekken etter vann, mens i det andre tilfellet er man offer for illusjonen om at gresset er grønnere på den andre siden av gjerdet.josi skrev:Takk for et innholdsrikt og interessant svar. Jeg er selvsagt enig i at matematiske bevis krever en klargjøring av (ofte) stilltiende antakelser og forutsetninger. Min lille spøkefulle innsigelse mot det induksjonsbeviset du fremla, var at for å avgjøre om 3k*(k+1) er delelig med 6, må man innse at
k*(k+1) er delelig med 2. Men denne innsikten kunne vært anvendt allerede ved å studere utgangsformelen 3n*(n-1) slik at et induksjonsbevis ikke er nødvendig, noe du selvsagt er klar over.
På den annen side, hvis denne innsikten om konsekutive tall ikke er til stede, vil ikke dette induksjonsbeviset være til hjelp, fordi man da ikke innser at k*(k+1) er delelig med 2.
Eller så syns man at bevisførsel er artig og liker å forsøke å bevise en påstand på flere måter?Gjest skrev:Derfor kunne man kanskje si at i det første tilfellet går man over bekken etter vann, mens i det andre tilfellet er man offer for illusjonen om at gresset er grønnere på den andre siden av gjerdet.
Javisst!josi skrev:Her er jeg selvfølgelig eing med deg, men må innrømme at jeg er tilfreds bare jeg får det til på én måte!